به گزارش راهبرد معاصر با وجود اما و اگرهای بسیاری که درباره بازگشایی مدارس طی ماه های اخیر مطرح بود امروز محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش از بازگشایی مدارس در سال 1400 خبر داد و گفت: اگه محدودیتی اعمال نشود، دانش آموزان مطابق گذشته وارد مدرسه می شوند. در غیر این صورت، متناسب با محدودیت های اعمال شده در شهرهای مختلف، وضعیت های متفاوت تعریف می شود. پیش از این اعلام شده بود که بازگشایی مدارس را منوط به واکسیناسیون معلمان است. بر اساس صحبت های محسن بیگی مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش تا پایان مرداد ماه باید تمام معلمها و دستاندرکاران مدارس (راننده سرویس و غیره) واکسن کرونا دریافت کنند. در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش در تعامل با وزارت بهداشت، دادههای واکسیناسیون را بررسی و احصا میکند. امروز وزیر آموزش و پرورش هم گفته است: واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان یکی از پیش نیازهای بازگشایی مدارس است که با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، از مرداد ماه شروع می شود. البته تاکنون مصوبه ای برای افراد زیر ۱۸ سال نبوده است؛ اگر مجموعه متولیان وزارت بهداشت کشور به این نتیجه برسند که دانش آموزان هم باید واکسینه شوند، تدابیر لازم پیش بینی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش شروع سال تحصیلی مدارس را از اول مهرماه اعلام کرد و گفت: سناریوهایی برای ورود دانش آموزان به مدرسه پیش بینی شده است، اگه محدودیتی اعمال نشود، دانش آموزان مطابق گذشته وارد مدرسه می شوند؛ در غیر این صورت، متناسب با محدودیت های اعمال شده در شهرهای مختلف، وضعیت های متفاوت تعریف می شود. حاجی میرزایی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش، حضور دانش آموزان را به گونه های مختلف تنظیم می کند تا دستورالعمل های بهداشتی هم رعایت شود.
حاجی میرزایی گفت: واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان یکی از پیش نیازهای بازگشایی مدارس است که با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، از مرداد ماه شروع می شود.وزیر آموزش و پرورش در مورد واکسیناسیون دانش آموزان، اظهار داشت: تاکنون مصوبه ای برای افراد زیر ۱۸ سال نبوده است؛ اگر مجموعه متولیان وزارت بهداشت کشور به این نتیجه برسند که دانش آموزان هم باید واکسینه شوند، تدابیر لازم پیش بینی خواهد شد.وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس اصل مورد تاکید است، ادامه داد: در کنار این اصل مهم، محافظت از سلامت دانش آموزان و رعایت دستورالعمل های ابلاغ شده وزارت بهداشت هم مورد تاکید است. وزارت آموزش و پرورش بنا را بر آموزش حضوری در مهرماه گذاشته است و تا آن زمان باید شرایط عمومی کرونا در کشور برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی سنجیده شود.وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا مهرماه همچنان توصیه شود، کلاس ها را باید به صورت نوبتی برگزار کنیم. اما تاکید بر این است که با وجود مقررات، دانش آموزان یک روز به صورت محدود در مدارس حضور یابند؛ چرا که قطع ارتباط با مدرسه موجب پیامدهای سنگین اجتماعی، روانی، جسمانی و روحی شده است.حاجی میرزایی عنوان کرد: بخش مهمی از بلوغ اجتماعی دانش آموزان در تعامل با یکدیگر صورت می گیرد و دور بودن بیش از یک و نیم سال از محیط آموزش، مشکلاتی ایجاد کرد.
دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی با وجود دریافت آموزش های دروس و امتحانات خود به صورت غیر حضوری اما برای یادگیری بهتر و همچنین درک بهتر مطالب نیازمند دریافت این آموزش ها به صورت حضوری و در محیط آموزشی می باشند .تاثیر جو محیط آموزشی و برخورد حضوری با معلمان مدارس در یادگیری دروس دانش آموزان بسیار زیاد بوده و موجب بالارفتن دقت دانش آموزان در یادگیری مطالب و کاهش بی دقتی و بازیگوشی آن ها می شود .مسئولین آموزش و پرورش کشور در نظر دارند تا پس از اتمام زمان برگزاری امتحانات مدارس و زمان بندی تعیین شده در برنامه امتحانات نهایی در با رعایت شرایط بهداشتی و پروتکل های اجتماعی از ابتدای بهمن ماه و با در نظر گرفتن شرایطی خاص اقدام به بازگشایی حضوری مدارس 1400 - 1401 در تمامی مقاطع تحصیلی نمایند . بسیاری از آموزش های مدارس نیازمند برقراری ارتباط حضوری با معلمان در کلاس درس و تبادل اطلاعات به صورت حضوری می باشد . از جمله مواردی که لزوم اجرای آموزش های حضوری در آن ها به شدت احساس می شود پایه های آغازین و اولیه اول و دوم ابتدایی است ، چرا که در این پایه های تحصیلی حساس دانش آموزان با مباحث آموزشی هر یک از دروس خود به تازگی آشنا شده و برای یادگیری در مقاطع بالاتر آماده می شوند .علاوه بر دانش آموزان کلاس اول و دوم ابتدایی دانش آموزانی که در حال تحصیل در رشته های هنرستان فنی حرفه ای و یا رشته های کاردانش هستند نیز برای یادگیری دروس کارگاهی خود نیاز به برگزاری کلاس ها به صورت حضوری دارند چرا که یادگیری این موارد در آموزش های غیر حضوری به درستی امکان پذیر نخواهد بود .
ثقفی سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه اگر بازگشایی مدارس انجام نشود دانش آموزان در برخی از ساحتهای تربیتی، تربیت نمیشوند، گفت: مثلا ساحت اجتماعی که دانش آموز حضور در اجتماع و ارتباط با دیگران را نمیآموزد یا در ساحت زیستی که اکثر بچهها در منازل در حال چاق شدن هستند یا ساحت هنری که به دلیل نشستن دانش آموزان پای شبکههای ماهوارهای و اینترنتی و تحت تاثیر این شبکهها تعریف دیگری از هنر دریافت میکنند.سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بر ضرورت توجه به ارکان تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ، ﺧﺎﻧﻮاده، رﺳﺎﻧﻪ، ﻧﻬﺎدﻫﺎ و ﺳﺎزﻣﺎن) تاکید کرد و ادامه داد: بحث تربیت دانش آموزان در جامعه بالاتر از بحث آموزش آنها باید مورد توجه قرار گیرد.