به گزارش راهبرد معاصر، مبلغ پاداش بازنشستگان 1400 در اسفند ماه 99 در جریان بررسی لایحه بخش هزینه ای بودجه سال 1400 تعیین شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی اسفند ماه 1399 در جریان بررسی لایحه بخش هزینه ای بودجه سال 1400با افزایش 7 برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین به عنوان سقف تعیین شده برای پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی موافقت کردند. بدین ترتیب مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال جاری بازنشسته شوند تا سقف 472 میلیون تومان پاداش پایان خدمت دریافت می کنند.
مبلغ پاداش بازنشستگان ۱۴۰۰
نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه ۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینهای بودجه سال ۱۴۰۰ ارجاعی به کمیسیون تلفیق مجلس، با ردیفهای ۵ و ۷، جزءالحاقی بند (الف) و بند (هـ) تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در ادامه نمایندگان تبصره (۱۲) این لایحه را با ۱۵۲ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.
براساس ردیف ۵ این بند؛ در اجرای ماده (۳۰) قانون برنامه ششم توسعه و در راستای رفع تبعیض حقوق شاغلان دستگاههای اجرائی و ماده (۷۱) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب ۱۰/۱۱/۱۳۹۵ و بندهای (ت) و (ث) ماده (۷) قانون برنامه ششم توسعه کشور، هرگونه تصویب نامه، بخشنامه، دستورالعمل، تغییر تشکیلات، تغییر ضرایب، جداول حقوقی و طبقه بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی، اعطای مجوز هرنوع استخدام و به کارگیری نیرو و همچنین مصوبات هیأتهای امناء و نظایر آن در دستگاههای اجرائی مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای اجرائی مشمول ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، منوط به تأمین اعتبارات مورد نیاز و رعایت ترتیبات مندرج در ماده (۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و بند (ج) ماده (۷) قانون برنامه ششم توسعه (أخذ مجوز مکتوب از سازمان برنامه و بودجه کشور میباشد.
لازم به ذکر است که ردیف ۶ این بند با موافقت نمایندگان حذف شد.
براساس ردیف ۷ این بند؛ پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینههای ضروری به کارکنان مصوب ۲۶/۲/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (۱۰) ماده ۶۸ قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین موضوع جزء (۲) این بند، در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون (۴.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود.
با توجه به اینکه حداقل حقوق و مزایای مستمر در سال ۹۹ (۲۲.۴۶۸.۰۰۰) ریال تعیین گردیده است، لذا:
۳۰× (۷×۲۲.۴۶۸.۰۰۰ ریال)
در نتیجه: حداکثر پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در سال (۹۹) با احتساب (۳۰) سال خدمت، از مبلغ حدودا (۴۷۲) میلیون تومان تجاوز نخواهد کرد.
مثال: چنانچه در حال حاضر کارمندی ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی داشته باشد و آخرین حقوق و مزایای مستمر ایشان نیز، (۱۴) میلیون تومان باشد پاداش پایان خدمت وی برابرخواهد بود با (۴۲۰) میلیون تومان؛ بنابراین با این حقوق و مزایا نیز به سقف نمیرسد.
براساس جزء الحاقی این بند؛ سقف ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر (مجموع دریافتی) گروههای مختلف حقوق بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات در کلیه مناطق کشور برای سال ۱۴۰۰، از (۲۱) برابر حداقل حقوق مصوب شورای حقوق و دستمزد به (۱۰) برابر حداقل حقوق و دستمزد موضوع ماده (۷۹) قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش مییابد. کاهش دریافتی افراد ناشی از اجرای این حکم مشمول پرداخت تفاوت تطبیق است. کارانه گروه پزشکی از حکم این جزء مستثنی است.
همچنین در بند (هـ) این تبصره آمده است؛ کلیه پرداختهای مشابه حقوق و دستمزد مانند حق التدریس، حق الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف، هزینه اجتناب ناپذیر محسوب میشود و باید به صورت ماهانه پرداخت شود و مشمول ماد جزء ۴ بند الف این تبصره است.
مبلغ پاداش بازنشستگان 1400 نصیب کدام بازنشستگان میشود؟
در واقع مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال جاری بازنشست شوند، تا سقف ۴۷۲ میلیون تومان پاداش پایان خدمت خواهند گرفت؛ این مبلغ، رقم قابل توجهی است، حتی نصف آن هم دهها برابر بیشتر از سنوات پایان خدمت کارگران است.
برای کارگران؟
در ارتباط با کارگران، اما چنین روایت ساده و سرراستی از قانون وجود ندارد و قرار نیست با تصویب یک بند در قانون بودجه، به کارگران بازنشسته، پاداش پایان خدمت پرداخت شود؛ پیچیدگیهای قانونی، دادنامههای حقوقی مکرر، تخلفات کارفرمایان و کلاه شرعی سر قانون کار و کارگر گذاشتن و همچنین قرارداد موقت بودن و تعدد کارگاههای اشتغال کارگر در طول سی سال خدمت، موجب شده که کارگران از دریافت چند صد یا حتی چند ده میلیون تومان به هنگام بازنشستگی محروم بمانند.
برای کارگران، یک مزایای پایان کار داریم و یک مزایای پایان خدمت که برای هر دو البته، کارفرمایان راه فرار از پرداخت را به سادگی پیدا میکنند.
دریافت مبلغی بعد از خاتمه قرارداد کار (چه به هنگام خاتمه قرارداد با یک کارگاه خاص و چه در زمان بازنشستگی) به عنوان «سنوات» در شرایط عادی بر اساس دو ماده قانونی صورت میگیرد.
ابتدا ماده ۲۴ قانون کار است که میگوید: «در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار پرداخت نماید.»
این ماده قانونی تکلیف را برای زمان خاتمه قرارداد برای کارگران قراردادموقت که مجبور میشوند به هر دلیلی (تعدیل، خاتمه پروژه یا انحلال کارگاه) کارگاه محل خدمت خود را ترک کنند، مشخص کرده است؛ برای مثال اگر کارگری در یک کارگاه، سه سال سابقه کار داشته و اکنون مجبور است به همکاری در این کارگاه خاتمه دهد، باید سه برابر آخرین حقوق خود مزایای پایان کار دریافت کند یعنی اگر آخرین حقوق او سه میلیون تومان بوده، باید کارفرما ۶ میلیون تومان در زمان تسویه حساب به او بپردازد.
علاوه بر «مزایای پایان کار»، مزایای پایان خدمت نیز در ماده ۳۱ قانون کار به صراحت تعریف شده است:
ماده ۳۱ قانون کار: چنانچه خاتمه قرارداد کار به لحاظ از کارافتادگی کلی و یا بازنشستگی کارگر باشد، کارفرما باید بر اساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت حقوقی به میزان ۳۰ روز مزد به وی پرداخت نماید.
این ماده قانونی به صراحت در ارتباط با مزایای پایان خدمت، شرایط را مشخص کرده است؛ اگر کارگری قبل بازنشستگی ده سال در یک کارگاه اشتغال داشته باید ده برابر آخرین مزد به عنوان مزایای پایان خدمت دریافت کند.
اما معمولاً هیچ کدام از این دو ماده، مبنای پرداخت زمان بازنشستگی قرار نمیگیرند.