ماهواره «نور3»؛ تبلور پیشرفت دانش فضایی بومی-راهبرد معاصر
تاکید معاون ایمنی سپاه بر استفاده از هوش مصنوعی فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود تأکید آیت الله رئیسی بر پرداخت بموقع وام ازدواج سردار زهرایی: طوفان‌الأقصی سبب بیداری ملت‌ها شد پلیس این 5 گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند آخرین وضعیت بررسی پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشستگان بابت رتبه‌بندی معلمان و متناسب سازی حقوق در مجلس اسلامی: ایران به ونزوئلا برای راه اندازی شتاب‌دهنده‌های پزشکی کمک می‌کند استاندار گیلان: واردات چای به دستور رئیس‌جمهور محدود شد در دوره اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان چه گذشت؟ سردار قریشی: رسانه ها ستون فقرات جهاد تبیین و دریای امیدآفرینی هستند نظر وزیر کشور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان آیت الله رئیسی و علی‌اف فردا سد قیز قلعه‌سی را افتتاح می‌کنند جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟ آخرین دستورکار هفتگی مجلس یازدهم افزایش ۲میلیارد دلاری واردات بنزین در سال گذشته
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ماهواره «نور3»؛ تبلور پیشرفت دانش فضایی بومی

پرتاب ماهواره نور 3 تعجب رسانه‌های غربی را دربر داشته است و رسانه‌های صهیونیستی با اعتراف به موفقیت‌ برنامه‌های موشکی ایران، این ماهواره را عامل تقویت توانایی‌‌های فضایی ایران عنوان کرده‌اند که کشورمان را به یکی از بازیگران اصلی فضایی در آینده مبدل خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023 September 28
کد خبر: ۲۰۶۰۵۷

ماهواره «نور3»، تبلور پیشرفت دانش فضایی بومی ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جمهوری اسلامی ایران سال های سال است با وجود انواع تحریم و تهدیدهای خارجی با عزم راسخ دانشمندان مسلمان در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد؛ انقلاب اسلامی ثابت کرد می توان با تکیه بر دانش بومی و استفاده از نیروهای پرتوان داخلی «ما می توانیم» را تعبیر و خواب دشمن برای نابودی و عقب نگه داشتن میهن اسلامی را نقش بر آب کرد.

 

این «ما می توانیم» از جنس همان است که در هشت سال دفاع مقدس دستاوردهای نظامی و دفاعی بسیاری برای کشور به ارمغان آورد یا در روزهای تحریم و کمبود واکسن و دارو توان دانشمندان و محققان کشور را به رخ جهانیان کشید. 

 

دانشمندان و محققان کشورمان در صنعت و پزشکی ایران را سرآمد جهان کردند که ماحصل آن امروز در تولید موشک های بالستیک، پهپاد، ماهواره و ماهواره بر خودنمایی می‌کند و نشان می‌دهد تهدید و تحریم نمی تواند سد راه دانشمندان ایرانی در مدار پیشرفت و توسعه باشد. پیامبر مکرم اسلام (ص) درباره دانش و توانایی دانشمندان ایرانی فرمودند: دانش اگر در ثریا هم باشد، مردمانی از پارس به آن دست می یابند.

 

ماهواره نور 3، سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به‌وسیله ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد در هفته دفاع مقدس به فضا پرتاب شد

دستاوردی دیگر از توان بومی

امروز شاهد دستاورد بزرگ دیگری از انقلاب و مردمان انقلابی این سرزمین کهن هستیم، پرتاب ماهواره نور 3 دستاورد شگرفی است که محصول تفکر بسیجی، مدیریت جهادی و انقلابی و اعتماد به توان بومی است.

 

ماهواره نور 3، سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به‌وسیله ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد در هفته دفاع مقدس به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت؛ دستاوردی که حیرت جهانیان را از عزم و تلاش و نبوغ ایرانی به‌دنبال داشته است.

 

به گفته کارشناسان، نور ۳ ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است که با سرعت 6.7 کیلومتر بر ثانیه پرتاب شد و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت. این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو در سازمان تحقیقات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است. 

 

عنوان می شود از مجموعه داده‌هایی که ماهواره از زمین برداشت می‌کند، برای تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده خواهد شد، چنانچه این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه راه پرتاب‌‌های ماهواره‌ای این نهاد انقلابی است و به صورت زنجیره‌ای در هر مرحله به پدیده‌های مدرن‌تر ختم می شود. 

 

نور 3 کاربردهای دیگری در حوزه تجاری و رصد مخاطرات طبیعی و آثار آن و کمک‌رسانی به مردم دارد. در حوزه دفاعی، از ماهواره در زمینه اشراف اطلاعاتی، فرماندهی کنترل و هدایت تجهیزات هدایت‌پذیر استفاده می شود.

 

ماهواره نور 3 از نسل قبلی خود (نور 2) هفت کیلوگرم سنگین‌تر و از تجهیزات تصویربرداری با دقت و کیفیت بهتر و بیشتر برخوردار است. ماهواره نور ۳ نسبت به نور 2 تا ۲.۵ برابر دقت عکس بیشتری دارد و سنسورهای سیگنالی بر روی ماهواره نصب شده که با ماهواره‌های نور ۱ و ۲ متفاوت است.

 

ماهواره ای با تجهیزات ایرانی

ماهواره نور ۳ قابلیت تصویربرداری و جمع‌آوری سیگنالی دارد، کاملاً بومی است و با دانش دانشمندان ایرانی تولید شده است. دوربین و قابلیت جمع‌آوری سیگنال ایرانی بر روی آن نصب و همه مراحل ساخت در مدت ۱۸ ماه انجام شده است. 

 

به گفته سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «به‌دلیل تحریم مجبور هستیم همه بخش‌های زیر مجموعه‌ از ماهواره گرفته تا بخش‌های دیگر را خودمان تولید کنیم. در شرایط تحریم نه تنها قطعه‌ای به ایران نمی‌دهند، بلکه مدیریت می‌کنند قطعات حتی با چند واسطه به دستمان نرسد، اما تحریم این فرصت را در اختیارمان قرار داده است خودکفایی و بومی‌‌سازی را عمق بیشتری بدهیم و همه چیز امروز ایرانی شده است».

 

موفقیت جهانی

ایران امروز دهمین کشور دنیا و نخستین کشور اسلامی است که ماهواره و ماهواره‌بر آن بومی و ساخت دانشمندان پر توان داخلی است. ماهواره نور 3 قرار است مأموریت اپتیکی با استفاده از دوربین و کار جمع‌آوری سیگنال انجام دهد.

 

پرتاب نور 3 ثابت کرد دانش ایرانی می تواند حتی فضا را در اختیار بگیرد و هیچ تحریم و تهدیدی، چه داخلی و با تولید آشوب و اغتشاش و شهادت دانشمندان و سربازان و مدافعان این مرز و بوم و چه خارجی و بین المللی جلوی رشد و پیشرفتش را نخواهد گرفت. 

 

این دستاورد جمهوری اسلامی را تنها تعداد محدودی از کشورهای دنیا دراختیار دارند و اینکه ایران نیز ماهواره می سازد، پرتاب می کند و در مدار قرار می دهد، اقدام بزرگی است .

 

پرتاب ماهواره جدید ایرانی تعجب رسانه های غربی را دربر داشته است و رسانه های رژیم صهیونیستی با اعتراف به موفقیت‌ برنامه‌های موشکی ایران، نور 3 را عامل تقویت توانایی‌‌های ایران در فضا عنوان کرده اند که ایران اسلامی را به یکی از بازیگران اصلی فضایی در آینده مبدل خواهد کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده