صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 28
کد خبر: ۱۰۰۱۱۶

حداکثر زمان پرداخت وام ودیعه مسکن + جزئیات تمدید ثبت نام

زمان پرداخت وام ودیعه مسکن بر اساس اعلام بانک مرکزی اعلام شد که بر اساس آن بانک ها و موسسات اعتباری باید حداکثر تا پایان آذر ماه این تسهیلات را پرداخت کنند.

به گزارش راهبرد معاصر بانک مرکزی مصوبه ستاد ملی کرونا درباره وام ودیعه مسکن را به بانک ها ابلاغ کرد. که بر اساس آن زمان پرداخت وام ودیعه مسکن مشخص شده است . به طوری که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند. همچنین مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور ماه 1400 تمدید شده است. وام ودیعه مسکن برای برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان مشخص شده است و شرایط پرداخت آن همانند سال گذشته است.

 

 

 

حداکثر زمان پرداخت وام ودیعه مسکن

بانک مرکزی مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا را در خصوص تسهیلات ودیعه اجاره مسکن، به بانک‌های عامل ابلاغ کرد. متن این بخشنامه به شرح زیر است: مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند. سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین می‌شود. بر این اساس، شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است.

 

 

جزئیات ثبت نام وام ودیعه مسکن

مستاجرانی که در شش ماهه نخست امسال قرارداد اجاره خانه امضا کرده‌اند، تا پایان شهریور فرصت دارند که برای دریافت وام ودیعه مسکن در سامانه «https://tem.mrud.ir/» ثبت‌نام کنند. مبلغ این وام برای ساکنان تهران ۷۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است.

متقاضیان باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند، کد رهگیری داشته باشند و ی تا حداکثر دو هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامن‌ها اقدام کنند. اما شرایط ضامن وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ چیست؟

ستاد ملی کرونا مصوب کرد: «مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه 1400 تمدید شده و بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال 1399، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال 1400 به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.»

در ادامه معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی از آغاز ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از 12 ظهر امروز 26 خرداد 1400 خبر داد. این معاونت دیروز طی اطلاعیه‌ای با اشاره به مبلغ وام ودیعه 70 میلیون تومانی در تهران، 40 میلیونی در کلانشهرها و 25 میلیون تومانی در سایر شهرها از آغاز ثبت‌نام دریافت این وام طی امروز خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه با معرفی سامانه tem.mrud.ir  آمده است؛

- متقاضیان دریافت این تسهیلات ودیعه مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

- متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

- تاریخ انعقاد اجاره‌­نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش ماهه نخست سال 1400 باشد.

- چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌­‌شود.

 

 

شرایط بازپرداخت وام ودیعه مسکن + اقساط

وام ودیعه مسکن به دو صورت قابل پرداخت است؛ یکی این‌که در اختیار مالک قرار می‌گیرد و مستأجر سود و کارمزد آنرا طی یکسال پرداخت می‌کند و دیگری آن‌که وام در اختیار مستأجر قرار گرفته و اقساط آنرا پرداخت خواهد کرد.

بر این اساس  بازپرداخت تسهیلات تا 30 میلیون تومانی 3 ساله و 30 میلیون تومان به بالا 5 ساله است. به این ترتیب قسط وام 25 میلیون تومان حدود 830 هزار تومان، 40 میلیون تومانی حدود 900 هزار تومان و 70 میلیون تومانی حدود یک میلیون و 550 هزار تومان است. سود وام 25 میلیونی حدود 5 میلیون تومان، وام 40 میلیون تومانی حدود 13.3 میلیون و وام 70 میلیونی حدود 23.5 میلیون تومان است.

 

 

شرایط ضامن وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰

شرایط هر بانکی متفاوت است. بعد از حائز شرایط شدن و قبل از انتخاب بانک از بانک مربوطه شرایط رو پیگیری کنید بعد انتخاب کنید.شرایط ضامن وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰در برخی از بانک‌های برای وام ۷۰ میلیون تومانی ساکنان تهران به شرح زیر است:

بانک تجارت

شرایطی که بانک‌های دولتی برای تسهیلات ودیعه مسکن می‌گویند کمی عجیب به نظر می‌رسد. اپراتور بانک تجارت می‌گوید: «اگر خودتان کارمند دولتی هستید و نامه کسر از حقوق دارید، باید دو ضامن کسر از حقوق دیگر نیز بیاورید. همچنین برای دریافت این وام به ۱۲۰ میلیون سفته نیاز هست که ضامن‌ها باید پشت این سفته‌ها را امضا کنند.»

بانک ملی

شرایط بانک ملی کمی آسان‌تر است، اپراتور می‌گوید که این وام به دو ضامن کسر از حقوق نیاز دارد. اما می‌شود یکی از ضامن‌ها کارمند نباشد. بلکه یک کسبه با اعتبار باشد که از مشتریان بانک ملی است.او در خصوص سفته می‌گوید: «سفته جزو حکم پرداخت این وام است اما اگر شرایط ضامن‌ها خوب باشد، یعنی کسی که حقوق می‌گیرد حقوقش بالا باشد یا کسبه معتبر جزو مشتریان خوب بانک باشد می‌توان سفته حذف کرد.»

بانک پارسیان

شرایط ضامن وام ودیعه مسکن در بانک پارسیان به شرایط بانک ملی نزدیک است. برای دریافت این وام از بانک پارسیان نیاز هست که متقاضی دو ضامن با نامه کسر از حقوق به بانک معرفی کند.اپراتور بانک پارسیان تاکید می‌کند که برای این وام قانون این است که متقاضی سفته به بانک ارائه دهد.به نظر می‌رسد شرایط ضامن وام ودیعه مسکن از سوی بانک مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی اعلام نشده اما بر اساس آئین‌نامه‌های داخلی به ازای مبالغ هر ۲۰ میلیون تومان یک ضامن رسمی می‌خواهند.

با این حساب احتمالا وام ۷۰ میلیونی در تهران سه ضامن، وام ۴۰ میلیونی دو ضامن و وام ۲۵ میلیونی یک ضامن لازم داشته باشد.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: