صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 02
کد خبر: ۱۰۰۳۴

تمایل نخست‌وزیر ژاپن برای دیدار «بدون پیش‌شرط» با کیم

علیرغم روابط تیره و تار توکیو-پیونگ‌یانگ، نخست‌وزیر ژاپن خواستار مذاکره بدون هرگونه پیش‌شرط با رهبر کره شمالی شد.
به گزارش  راهبرد معاصر ، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در مصاحبه با روزنامه ژاپنی «سانکی شیمبون» در خصوص تصمیم برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت که به منظور احیای روابط ژاپن-کره شمالی، پیشنهاد نشست «بدون قید و شرط» با کیم را مطرح کرده است.

شبکه الجزیره به نقل از این روزنامه ژاپنی گزارش کرد، آبه در مصاحبه خود گفته است: «من می‌خواهم بدون هرگونه پیش شرطی با رئیس کیم جونگ اون نشست برقرار کنم و با فکری باز، گفت‌وگوی صریحی با وی داشته باشم».

نخست‌وزیر ژاپن ادامه داد: «مهم است که کشور ما در حل این موضوع پیشگام باشد. تا زمانی که من مستقیماً با کیم رو در رو نشوم، نمی‌توانیم پوسته بی‌اعتمادی دوطرفه میان ژاپن و کره شمالی را از بین ببریم».

وی ضمن ابراز امیدواری درباره برگزاری دیدار با کیم گفت: «امیدوارم که او رهبری باشد که بتواند به صورت راهبردی و با انعطاف، در خصوص آنچه که برای کشورش بهترین است، تصمیم‌گیری کند».

با اینحال، مقامات کره شمالی تاکنون به صورت آشکارا برای دیدار با آبه هیچ‌گونه ابراز تمایلی نکرده اند.

علیرغم آنکه وزارت خارجه ژاپن اوایل سال جاری میلادی، «پیونگ‌یانگ» را یک تهدید بسیاری جدی و قریب‌الوقوع توصیف کرده بود، آبه اخیراً لحن آشتی‌جویانه‌ای را در قبال کره شمالی در پیش گرفته است و به دنبال «راه‌حلی در زمینه موضوعات مربوط به کره شمالی است».

اوایل سال جاری میلادی، خبرگزاری رسمی کره شمالی، ژاپن را یک «دولت جنایتکار علیه بشریت و یک کشور  «بی اخلاق و گستاخ» توصیف کرده بود.

طبق این گزارش، توکیو یکی از کشورهایی است که تاکنون مواضع بسیار تندی را در قبال کره شمالی اتخاذ کرده است و کره شمالی نیز تاکنون واکنش‌های تندی به اظهارات مقامات ژاپنی از خود نشان داده‌اند و در برخی موارد، موشک‌های خود را به سمت قلمرو ژاپن پرتاب کرده است.

شبکه الجزیره گزارش کرد که تا اواخر 2017، کره شمالی به طور مداوم موشک‌هایی را آزمایش می‌کرد که به سمت ژاپن یا بر فراز ژاپن پرتاب می‌شد.

علاوه بر ابراز تمایل نخست‌وزیر ژاپن برای دیدار با کیم، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیشتر خواستار ملاقات با رهبر کره شمالی بوده است و در این راستا دو دور گفت‌وگو با کیم برگزار کرد که اخیراً دومین دور از این مذاکرات نیز به دلیل مواضع تند واشنگتن، بدون نتیجه در پایتخت ویتنام به پایان رسید.

بعد از شکست مذاکرات ترامپ و کیم در ویتنام، رهبر کره شمالی هفته گذشته با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد.

قبل از برگزاری دیدار کیم با پوتین، رهبر کره شمالی همچنین دیدارهایی با «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین و «مون جائه‌این» رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز برگزار کرده بود.

طبق این گزارش، آبه هفته گذشته، گفت‌وگوهایی را با ترامپ در واشنگتن انجام داد و در خصوص کره شمالی و اختلافات توکیو و پیونگ‌یانگ نیز گفت‌وگوهایی را با وی صورت داد.

ترامپ در صدد است در ماه جاری میلادی (می) به ژاپن سفر کند و دیدارهایی را با نخست‌وزیر این کشور صورت دهد.

روزنامه «ژاپن تایمز» اوایل سال جاری میلادی گزارش کرد که توکیو به طور مداوم اعلام کرده است که «تمام تلاش» خود را برای برقراری تماس با کره شمالی از طریق کانال‌های دیپلماتیک از جمله از طریق سفارتخانه‌ها در پکن به کار گرفته است اما هیچ پاسخی از سوی پیونگ‌یانگ دریافت نکرده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه ژاپن نیز در ماه ژانویه اعلام کرد: «روابط ژاپن-کره شمالی در بن‌بست قرار گرفته است».

فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: