صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 01
کد خبر: ۱۰۰۵۲۶

واشنگتن: عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان نیست

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (سه شنبه) در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که ایالات متحده برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید افغانستان هیچ عجله‌ای ندارد.

به گزارش راهبرد معاصر،  بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، ساکی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا برقراری روابط دیپلماتیک با طالبان از نظر «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا امری مناسب است، گفت: «درست مثل هر شرایطی، به شرایط بستگی دارد، اما هیچ عجله‌ای از سوی این دولت (آمریکا) یا جامعه بین‌المللی برای به رسمیت شناختن (طالبان) وجود ندارد».

در تاریخ ۳۰ آگوست (هشتم شهریور)، ایالات متحده به عملیات خارج کردن شهروندانش از کابل و مأموریت نظامی خود در افغانستان پایان داد.

تصمیم به پایان جنگ نظامی آمریکا در افغانستان که در اکتبر ۲۰۰۱ آغاز شده بود و به طولانی‌مدت‌ترین جنگ خارجی آمریکا تبدیل شده بود، روز ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین ماه) توسط جو بایدن اعلام شد و پس از تشدید حملات طالبان و سلطه این گروه بر کابل در تاریخ ۱۵ آگوست (۲۴ مردادماه)، روند خروج نیرو‌های خارجی و برخی شهروندان افغان از افغانستان تسریع بخشیده شد.

روز گذشته (سه‌شنبه) شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» به نقل از اتباع آمریکایی که طی چند روز گذشته از افغانستان خارج شدند، گزارش کرد که نیرو‌های طالبان از شهروندان آمریکایی در برابر حملات تروریستی در کابل حفاظت کرده‌اند.

سه مقام امنیتی آمریکایی به ان بی سی گفته‌اند، وزارت دفاع آمریکا گفته بود که با طالبان برای کمک به تخلیه اتباع آمریکایی و شهروندان افغان همکاری کرده است، اما سطح این همکاری و هماهنگی بسیار بیشتر از آن چیزی بود که مقامات پنتاگون می‌گویند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: