صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 06
کد خبر: ۱۰۱۱۱۲

ابراز نگرانی سناتور آمریکایی از وقوع گروگان گیری در افغانستان

یک سناتور تندروی جمهوری‌خواه آمریکا با اعلام اینکه رئیس جمهور این کشور آمریکایی‌ها را در افغانستان رها کرده، درخصوص وقوع بحران گروگان‌گیری ابراز نگرانی کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، «تد کروز» سناتور تندرو جمهوری‌خواه آمریکا روز دوشنبه به گزارش‌ها از آمریکایی‌های باقی‌مانده در افغانستان واکنش نشان داد.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، کروز در پیامی توئیتری با الصاق خبر ادعایی شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» مبنی بر ممانعت طالبان از بلند شدن هواپیمای حامل آمریکایی‌ها در شهر مزار شریف نوشت:‌ «جو بایدن آمریکایی‌ها را در افغانستان رها کرده است».

این سناتور آمریکایی افزود: «اعضای کنگره از جمله من و دفترم بی‌وقفه در تلاش هستیم تا آن‌ها را خارج کنیم و وزارت خارجه بایدن روزها است که با خودش درگیر است. حالا گزارش‌های بسیار نگران‌کننده‌ای از بحران گروگان‌گیری منتشر شده است».

در همین ارتباط، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نیوز ویک گفت، این وزارتخانه «نمی‌تواند به شکل قابل اتکایی جزئیات پایه‌ای درباره پروازهای چارتر تأیید کند، از جمله اینکه چه کسانی آن‌ها را سازمان‌دهی می‌کنند، چه تعداد شهروند آمریکایی و گروه‌های دارای اولویت در این پروازها هستند، میزان دقیق بودن سایر گزارش‌ها و اینکه این پروازها در چه مکانی فرود خواهند آمد».

«مایکل مک‌کائول» نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس روز یکشنبه گفت که پس از پایان ضرب‌الاجل آمریکا برای خروج از افغانستان، برخی شهروندان آمریکایی که در این کشور باقی مانده‌اند در فرودگاهی در افغانستان آماده خروج از این کشور هستند اما طالبان به هواپیمای آنها اجازه برخاستن نمی‌دهد.

این عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که با فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت در حال حاضر ۶ هواپیما در فرودگاه «مزار شریف» بوده که شهروندان آمریکایی به همراه مترجمان افغانستانی در آن حضور دارند اما طالبان آنها را به گروگان گرفته است.

مک‌کائول در ادامه مصاحبه خود مدعی شد که طالبان خواسته‌هایی را مطرح کرده اما هیچگونه جزئیاتی در این باره ارائه نکرد و تنها گفت که وی نگران است.

این نماینده آمریکایی گفت که خواسته‌های طالبان بیشتر و بیشتر خواهد شد که این خواسته‌ها می‌تواند نقدی یا مشروع دانستن دولت آنها در افغانستان باشد.

ساعتی پیش از آن نیز «رون کلین» رئیس کارکنان کاخ سفید خبر داد که حدود ۱۰۰ شهروند آمریکایی همچنان در افغانستان هستند. او که با شبکه خبری سی‌ان‌ان صحبت می‌کرد، گفت: «ما با تمام کسانی که آنها را شناسایی کردیم، در ارتباط هستیم».

با خروج سراسیمه و بی‌نظم نظامیان آمریکایی و متحدانشان از افغانستان پس از بیست سال اشغال این کشور، در حال حاضر گروه طالبان بر آن مسلط شده است.

نحوه اجرای این مأموریت خروج با انتقادات تند داخلی و خارجی علیه دولت بایدن همراه شد و پس از انفجار مهیب در مجاورت فرودگاه کابل که صدها کشته برجای گذاشت، فشارها برای استعفای رئیس جمهور آمریکا نیز تشدید شد.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه که در این مدت بر لزوم استعفای بایدن تأکید داشته گفته است، همانند آنچه در عراق و سوریه رخ داد، نیروهای آمریکایی به افغانستان بازمی‌گردند.

طبق نظرسنجی جدید «واشنگتن پست-ای‌بی‌سی نیوز»، میزان رضایت از عملکرد کلی بایدن از ماه ژوئن کاهش یافته و از ۵۰ درصد به ۴۴ درصد رسیده است. متصدیان این نظرسنجی خاطرنشان کردند که بخشی از این کاهش را می‌توان به وضعیت افغانستان نسبت داد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: