صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 08
کد خبر: ۱۰۶۴۳

عراقچی: خروج از برجام را در دستورکار قرار داده‌ایم

سید عباس عراقچی با تاکید بر اینکه ایران تاکنون از برجام خارج نشده است، گفت که جمهوری اسلامی ایران خروج از این توافق بین‌المللی را در دستورکار قرار داده است.

به گزارش راهبرد معاصر ، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را به خروج از برجام یا نقض این توافق متهم کند چرا که همه اقدامات ایران از جمله اقدامات اتخاذ شده امروز در قالب برجام بوده است. ما تاکنون از برجام خارج نشده‌ایم اما خروج از این توافق را در دستورکار قرار داده‌ایم و این خروج مرحله به مرحله خواهد بود.

 

 عراقچی عنوان کرد: بیش از دو سال است با پدیده‌ای به نام ترامپ و یک دولت تندرو در آمریکا مواجهیم ک هاعتقاد داشته و دارد که برجام بدترین و ننگین‌ترین توافق در تاریخ آمریکا بوده و با برجام ایران قوی‌تر و مقتدرتر در عرصه منطقه حضور یافته و اقتصادش گشایش یافته و با این جمهوری اسلامی باید برخورد شود و این تحریم‌ها باید برگردد و ایران را زمین گیر کنند.

 

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران اضافه کرد: از ابتدا ترامپ شرایطی را ایجاد کرد که ما خودمان از برجام خارج شویم، ولی ایران با درایت با این حرکت مقابله کرد بعد به شدت تلاش کردند اروپا را با خود همراه کنند. تلاش کردند مذاکرات جانبی را درخواست کنند که ایران مخالفت کرد و در نتیجه ترامپ از برجام خارج شد.

 

وی افرود: پس از آن سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفتند که سیاست تعریف شده‌ای با همین عنوان است. این سیاست علیه کشوری اتخاذ می‌شود که قوی است. قدم به قدم فشارهایشان را سنگین‌تر کرده و ابعاد جدیدی به تحریم‌ها افزودند و ایران با درایت سعی کرد در دام تحریک آمریکا نیفتد و به دنیا و بقیه اعضای برجام فرصت دهد.

عراقچی گفت: کمیسیون مشترک برجام چهار بار به خواست ایران تشکیل جلسه داد و دیگر کشور‌های باقیمانده در بیانیه‌ها متعهد شدند که ایران در برجام باقی بماند و راه‌حل‌های عملیاتی در ۱۱ حوزه مختلف پیدا کنند.

 

معاون سیاسی وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در عمل موفق نشدند این راه‌حل‌ها را پیاده کنند. شاید به نظر من ترکیبی از دو باشد که شاید نخواستند و یا نتوانستند. اروپایی‌ها متعهد بودند یکسری کار‌ها را انجام دهند قدم اول این بود یک کانال مالی و بانکی ایجاد کنند اول گفتند بانک‌های مرکزی را فعال می‌کنند که آمریکا پیغام داد آن را تحریم می‌کند بعد گفتند بانکی را اختصاص می‌دهیم آمریکا مقابله کردند و بعد سر اینستکس آمدند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تاکید کرد: اروپایی‌ها کند در این مسیر حرکت کردند، چه نمی‌خواستند، چه نمی‌توانستند به حال ما فرقی نداشت، نتیجه این بود که به خاطر تعهدی که داده بودند و درخواستی که گفته بودند هفته‌ها را تمدید کردند و جلسات مختلف تشکیل دادیم و تا الان یک سال شده است که خویشتنداری هوشمندانه ایران یک برتری سیاسی و اخلاقی برای ما در سطح دنیا ایجاد کرد. اجماعی که آمریکا سعی می‌کرد علیه ما ایجاد کند با رفتار‌های ما علیه آمریکا ایجاد شد.

 

وی با اشاره به چهار بار تلاش‌های آمریکا برای کشاندن ایران به شورای امنیت عنوان کرد: در همه این‌ها ناکام بودند، چون جامعه بین‌المللی مخالفت می‌کرد. بعد کنفرانس ورشو را راه انداختند سعی کردند ائتلاف عربی را راه بیندازند که شکست خورد.

عراقچی افزود: ما به اروپا و چین و روسیه فرصت کافی دادیم تا به نقطه‌ای رسیدیم که آمریکا اعلام کرد سیاست فروش نفت صفر را دنبال می‌کند و مجوز‌ها را تمدید نمی‌کند و ما در نقطه‌ای قرار گرفتیم که به لحاظ اخلاقی و سیاسی به همه فرصت داده بودیم. سیاست آمریکا قابل اغماض نبود و تصمیم گرفته شد که ما وارد پروسه کاهش برخی تعهدات شویم.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: حرفی که اروپایی‌ها به ما زدند این بود که در این یک سال متوجه شدند چقدر به اقتصاد آمریکا وابسته هستند.

وی عنوان کرد: ایران دنبال نتیجه بود و دنبال منافعش هست و ما دنبال منافع خودمان حرکت می‌کنیم.

ایسنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: