صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۰۲
  • يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 04 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 09
کد خبر: ۱۰۶۸۴

منبع عراقی: فشارهای آمریکا ما را به سمت روسیه متمایل می‌کند

یک منبع دولتی عراق ضمن انتقاد از فشارهای آمریکا، تأکید کرد که واشنگتن می‌خواهد عراق بخشی از هر گونه جنگ با ایران باشد.
به گزارش  راهبرد معاصر ، یک منبع دولتی عراق اعلام کرد که فشارهای آمریکا به عراق باعث بی‌ثباتی در این کشور شده است.

این منبع به شبکه خبری «روسیا الیوم» گفت که فشار آمریکا در خصوص تنش بین واشنگتن و تهران است.

وی همچنین اظهار داشت: «با وجود اینکه [عراق] می‌خواهد خود را از این تنش دور کند و می‌کوشد که از هیچ طرفی جانبداری نکند، ولی سفر اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به عراق نشان داد که آمریکا می‌خواهد عراق بخشی از هر گونه جنگ علیه ایران باشد».

منبع مذکور ادامه داد: «شاید عراق بیش از آنکه از آمریکا استفاده کند، به ویژه در خصوص امنیت، تجهیز تسلیحاتی و اقتصاد از مسکو استفاده کند. لذا به صورت جدی به این مسئله فکر می‌کند».

«حاکم الزاملی» رئیس پیشین کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق شنبه گذشته اعلام کرد که طرفین روس و عراقی در حال مذاکره هستند تا بغداد سامانه موشکی «اس-400» دریافت کند.

در همین ارتباط، «نعیم العبودی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق ضمن انتقاد از فشارهای آمریکا برای پایبندی بغداد به تحریم‌های تحمیلی علیه ایران گفت که «فشار آمریکا به دولت عراق کاملا مردود است و دولت باید از رهگذر قدرت، با رخدادها و تحولات منطقه برخورد کند».

العبودی تصریح کرد که «فشارهای آمریکا به عراق را نمی‌پذیریم و قبول نمی‌کنیم که [عراق] بخشی از تحریمها علیه ایران باشد... و منفعت ما ایجاب می‌کند که حامی این محاصره نباشیم».

«حسن سالم» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق هم تأکید کرد که موضع دولت عراق مشخص است و این کشور به تحریمهای آمریکا علیه ایران پایبند نیست؛ «چرا که تأثیر منفی بر اقتصاد کشور (عراق) دارد».

سالم تصریح کرد که«واشنگتن می‌کوشد از طریق دیپلماتهای خود در بغداد و مایک پامپئو وزیر خارجه خود، عراق را مجبور و به آن اعمال فشار کند تا به تحریمهای اقتصادی علیه ایران متعهد باشد».

نماینده الفتح سفر اخیر پامپئو به عراق را اهرم فشاری برای دولت عراق توصیف و در عین حال تأکید کرد که این تلاش شکست خواهد خورد و «عراق بخشی از سیاستهای خبیثانه آمریکا علیه کشورهای منطقه نخواهد بود».

پامپئو شامگاه سه‌شنبه به صورت ناگهانی به بغداد سفر و با «عادل عبدالمهدی و برهم صالح» نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کرد.

فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: