صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 31
کد خبر: ۱۰۷۵۷۸
«یادداشت اختصاصی» حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل؛

پشت پرده اخراج سفرای لبنان از کشورهای عربی چیست؟

سعودی‌ها یک بار دیگر در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های ضدانسانی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تلاش کردند تا با بهانه گیری‌های بی‌دلیل ملت لبنان را تحت فشار قرار دهند. آنچه باعث فراخواندن سفرای عربستان سعودی، امارات و بحرین از لبنان و اخراج سفیر لبنان از این کشورها شده را می‌توان در راستای تدوین سناریوی فشار به مردم لبنان تلقی نمود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سعودی‌ها یک بار دیگر در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های ضدانسانی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تلاش کردند تا با بهانه گیری‌های بی‌دلیل ملت لبنان را تحت فشار قرار دهند. آنچه باعث فراخواندن سفرای عربستان سعودی، امارات و بحرین از لبنان و اخراج سفیر لبنان از این کشورها شده را می‌توان در راستای تدوین سناریوی فشار به مردم لبنان تلقی نمود.

 

 جورج قرداحی به عنوان یک روزنامه‌نگار شناخته شده لبنانی که اکنون به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان وارد کابینه اقای نجیب میقاتی شده، سه ماه پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نسبت به تهاجم و جنگ عربستان علیه مردم یمن انتقاد کرد و دفاع مردم یمن نسبت به تجاوزات ائتلاف سعودی را مشروع و حق طبیعی و قانونی خود خواند. بی‌شک هر ملتی که مورد تهاجم و تجاوز کشور دیگری قرار بگیرد اولین اقدام و واکنش آن ملت، دفاع از خود است. لذا قرداحی به موضوعی عجیب و غیر قابل قبولی اشاره نکرده که این موضوع موجب رنجش خاطر سعودی‌ها و نشان دادن واکنش‌های شدید به این سخن شدند.

 

هنگامی که جورج قرداحی این سخن را گفت؛ سعودی‌ها که احتمال می‌دادند ممکن است جورج قرداحی وارد کابینه شود سکوت اختیار کردند و در برابر این سخن کمترین عکس‌العملی از خود نشان ندادند.

 

سعودی‌ها امروز در حالی به این موضوع واکنش نشان دادند که چندین ماه از بیان آن گذشته بود. مقامات سعودی با توجه به شکل‌گیری کابینه و جایگاه جورج قرداحی به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در میان مردم لبنان، این موضوع را دستاویز خود قرار داده و خواستار عذرخواهی و بر کناری وزیر‌اطلاع رسانی لبنان شده‌اند! در حالی که این مساله دخالت در امور داخلی لبنان به شمار می‌رود و با قوانین بین‌المللی، تعاملات و رفتارهای بین‌المللی کشورها کاملا مغایرت دارد چرا که این اظهارات قبل از ورود به کابینه نجیب میقاتی توسط قرداحی بیان شده است.

 

قطعا واکنش سعودی‌ها به گفته‌های چند ماه پیش قرداحی را می‌توان ناشی از نگرش وی نسبت به حزب‌الله و محور مقاومت عنوان کرد. حمایت‌های قرداحی از حزب‌الله سبب شده سعودی‌ها به دنبال انتقام‌گیری از وی باشند، چرا که می‌دانند قرداحی دیدگاهی نزدیک به دیدگاه‌های حزب‌الله دارد. ازاین منظر می‌توان متوجه چرایی تهاجم گسترده سعودی‌ها علیه وی شد. 

 

بی‌شک می‌توان اخراج سفیر لبنان را از سایر کشورهای عربی به تبع اخراج از عربستان پیش‌بینی کرد. بنحوی که ممکن است برخی کشورهای منطقه مثل اردن و مصر نیز در این موضوع از عربستان پیروی کنند و چالش سیاسی جدی برای به بن‌بست رساندن شکل‌گیری کابینه نجیب میقاتی ایجاد کنند.

 

از این منظر می‌توان گفت آنچه سعودی‌ها دنبال می‌کنند یک برنامه تخریبی و رفتار تهاجمی غیرمنطقی نسبت به لبنان است. سعودی‌ها در ماه‌های گذشته با قطع صادرات سوخت به لبنان به دنبال تحمیل فشارهای مضاعفی به مردم این کشور بودند. موضوعی که با ورود ایران و صادرات بنزین به این کشور لبنان را از یک چالش جدی نجات داد. از این منظر می‌توان پیش‌بینی کرد که سعودی‌ها به دنبال برنامه ریزی جدیدی برای به بن‌بست رساندن لبنان به بهانه اظهارات قرداحی هستند.

 

سعودی‌ها تلاش می‌کنند تا جریان‌سازی شدیدی را علیه حزب‌الله و علیه کابینه نجیب میقاتی آغاز کنند. قرار دادن موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله به عنوان یک سازمان تروریستی، یک اقدام غیرمنطقی از سوی عربستان است چرا که خود عربستان حامی تروریسم منطقه‌ای و جهانی است. قرار دادن این موسسه خیریه در لیست سازمان تروریستی که در کمک به مردم فقیر لبنان نقش برجسته‌ای دارد ظلمی آشکار نسبت به مردم این کشور از سوی عربستان تلقی می‌شود.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: