صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 02
کد خبر: ۱۰۷۸۹۹

رئیس بانک مرکزی لبنان در یک قدمی استعفا

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که نجیب میقاتی اطمینان داده که ریاض سلامه ابتدای سال آینده میلادی استعفا خواهد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که ایده ایجاد تغییرات گسترده اداری و قضایی بعد از تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست «نجیب میقاتی» سقوط کرد، اما این دولت تاکید می‌کند که مسئله «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان فرق دارد.

بر اساس این گزارش، با توجه به پرونده‌های فساد ریاض سلامه و پرونده‌های قضایی وی در کشور‌های اروپایی، نجیب میقاتی به مقامات رسمی و حزبی لبنان اطمینان داده که ابتدای سال آینده میلادی استعفا خواهد داد.

مسئولان رسمی و حزبی لبنان تاکید می‌کنند که نجیب میقاتی بیش از چند بار به آن‌ها اعلام کرده که ریاض سلامه ابتدای سال ۲۰۲۲ استعفا خواهد کرد، اما زمانی که رسانه‌ها در این باره از میقاتی سوال کردند وی اظهارات قبلی خود را رد کرد.

منابع لبنانی گزارش می‌دهند که نجیب میقاتی در جلسه شورای وزیران زمانی که بحث ریاض سلامه مطرح شد، تاکید کرد که پرونده‌های قضایی وی در سوئیس و شماری از کشور‌های اروپایی بسیار جدی بوده و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را بست. همچنین بعد از آغاز اصلاحات مالی و انجام حسابرسی جنایی در بانک مرکزی، ریاض سلامه چاره‌ای جز استعفا نخواهد داشت.


الاخبار افزود، نجیب میقاتی این مسئله را به عنوان یک موضوع توافقی بین خود و رئیس بانک مرکزی مطرح می‌کند و هرچند که بسیاری از سیاستمداران و مقامات لبنانی به توانایی میقاتی برای اطمینان از به نتیجه رسیدن این موضوع اعتماد ندارند؛ اما موضوع استعفای ریاض سلامه تبدیل به یک مسئله قطعی شده است. به ویژه بعد از اینکه علاوه بر پرونده‌های فساد ریاض سلامه در خارج از کشور، بخش بزرگی از فروپاشی نظام بانکی لبنان به دلیل سیاست‌های اشتباه وی بوده است.

چندی پیش سوئیس، رئیس بانک مرکزی لبنان را به اختلاس متهم کرد، تحقیقات داخلی در لبنان در این خصوص آغاز شد و پس از آن بود که در دستگاه قضایی دو کشور فرانسه و انگلیس نیز شکایاتی علیه او طرح شد.

پس از آن، دستگاه قضایی لبنان، حکم بازپرسی از رئیس بانک مرکزی این کشور را به چندین اتهام از جمله اختلاس، پولشویی و فرار مالیاتی صادر کرد.

ماه قبل نیز اداره کل گمرک لبنان نامه‌ای از دادستانی کل دریافت کرده مبنی بر اینکه باید اقدامات قانونی علیه ریاض سلامه در رابطه با حمل غیرقانونی مقدار قابل توجهی پول از لبنان به فرانسه بدون اطلاع قبلی، انجام شود./تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: