صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 03
کد خبر: ۱۰۸۱۸۴

پایگاه آمریکایی:بایدن در حال افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران پیش از مذاکرات است

پایگاه آمریکایی آکسیوس مدعی شده است:بایدن در حال افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران پیش از مذاکرات برجام در وین است.

به گزارش راهبرد معاصر پایگاه آمریکایی آکسیوس در خبری مدعی شد دولت بایدن به آرامی در حال افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران پیش از ازسرگیری احتمالی مذاکرات هسته‌ای است.

آکسیوس مدعی شد: پس از ماه‌ها اندیشیدن در خصوص چگونگی پاسخ به ایران و در حالی که مذاکرات از ماه ژوئن متوقف شده است، دولت بایدن در روز‌های اخیر اقداماتی را اتخاذ کرده که برخی از هم پیمانان اروپایی اش و نیز اسرائیل و کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) منتظر آن بودند.

این پایگاه در ادامه مدعی شد: مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران گفته است که این کشور تا پایان نوامبر به مذاکرات بازمی‌گردد؛ اما مقامات ارشد واشنگتن در مورد چشم‌انداز این مذاکرات تردید دارند. روز جمعه آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه برخی مقامات ایران و نیز یگان پهپادی سپاه پاسداران اعمال کرد. مقامات اسرائیلی گفته اند این تحریم‌ها از چند هفته پیش آماده آماده شده؛ اما پس از حمله پهپادی اخیر به پایگاه آمریکایی التنف در سوریه اجرایی شده است.

گفتنی است پیش از این، پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در گزارشی به قلم جان هالتیوانگر نوشت که احیای توافق هسته‌ای ایران یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمان روی کار آمدن او بود، اما به نظر می‌رسد که این توافق تاریخی در آستانه شکست است، زیرا سران کشور‌های غربی بار‌ها اخطار داده اند که صبر آن‌ها برای بازگشت ایران به مذاکرات تمام شده است.
در این گزارش نوشته شده بود که کارشناسان معتقدند اگر مذاکره کنندگان نتوانند توافق برجام را احیا کنند، هیچ "طرح ب" عملی (برنامه جایگزین) برای بایدن وجود ندارد.

۳۰ خرداد ماه بود که ششمین دور مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت، نشستی ذیل کمیسیون مشترک برجام که از فروردین امسال با هدف احیای این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز و با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و حضور غیرمستقیم آمریکا تشکیل شد. هنوز زمان مشخصی برای دور بعدی مذاکرات اعلام نشده است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: