صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 07
کد خبر: ۱۰۸۶۱۳

واکنش فرانسه و ترکیه به ترور نافرجام مصطفی الکاظمی

وزرای امور خارجه فرانسه و ترکیه در بیانیه‌های جداگانه، ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق را محکوم کردند.

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت امور خارجه ترکیه و فرانسه روز یکشنبه تلاش نافرجام برای ترور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق را محکوم کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای نوشت: «امیدواریم که عاملان این ترور بزدلانه که به‌وضوح هدف تضعیف حق حاکمیت و ثبات در عراق را دارند شناسایی شده و در برابر قانون پاسخگو قرار گیرند».

در این بیانیه آمده است: «ترکیه به همبستگی با مردم و کشور عراق در مبارزه با تروریسم، صرف نظر از خاستگاه آن، ادامه خواهد داد».

به نوشته وبگاه انگلیسی «العربیه» وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای به‌طور جداگانه، تلاش برای ترور الکاظمی را محکوم کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «فرانسه تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق که صبح یکشنبه در خانه وی رخ داد را به قوی‌ترین لحن ممکن محکوم می‌کند».

وزارت امور خارجه فرانسه مدعی شد: «فرانسه به‌طور کامل از روند دموکراتیک عراق که اخیراً با سازماندهی رضایت‌بخش انتخابات قانون‌گذاری رقم خورد، حمایت می‌کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «فرانسه هرگونه ثبات زدایی، خشونت و اقدام تحریک‌آمیز در این کشور را رد می‌کند و در کنار مردم و مقامات عراق ایستاده و خواستار خویشتن‌داری است».

در پی وقوع این حادثه، روز یکشنبه «برهم صالح» رئیس جمهور عراق هدف قرار دادن «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور را تجاوزی خطرناک و جنایتی فجیع خواند و شماری دیگر از مقامات عراقی نیز این اقدام را محکوم کردند.

از سوی دیگر «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق، بر موضع ثابت و مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در این کشور تأکید کرد.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز صبح امروز (یکشنبه) در توئیتی در واکنش به سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی نوشت: «سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم ⁧‫عراق‬⁩ نداشته‌اند»./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: