صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۰۵
  • پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 25 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 07
کد خبر: ۱۱۲۵۷۸
جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد:

اهداف سفر مکرون به منطقه چیست؟

 جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل بین‌الملل بیان دو هدف کلی مکرون از سفر به منطقه، گفت: فرانسه در داخل دچار بحران‌های اجتماعی شدیدی است و برای حل بحران داخلی یعنی کمبود درآمدها و مخالفت‌های جهانی نسبت به مواضع این کشور به منطقه می‌آید.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، سفر«امانوئل مکرون »رئیس جمهوری فرانسه به منطقه خلیج فارس برای دیدار با مقامات امارات ،قطر و سعوی که رسانه ها آن را « بازی توازن سیاسی – اقتصادی» توصیف کرده اند،با ورود مکرون به دبی شروع شدو دوکشور درچارچوب همکاری های امنیتی ونظامی قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو امضا کردند. جعفر قناد باشی در گفتگو با«راهبرد معاصر» در خصوص ارزیابی سفر مکرون به غرب آسیا به گفتگو نشسته و عنوان کرده است: اهداف سفر مکرون دو بخش معطوف هستند، یک اهداف اصلی و دو هدف تبلیغاتی که هم فرانسه و هم طرف‌های که مورد دیدار او قرار گرفتند از آن بهره‌برداری می‌کنند.

 

وی در ادامه تشریح کرد: اهداف حقیقی مکرون در دو مورد خلاصه می‌شود، یکی اهداف اقتصادی و دیگر انتخاباتی؛ اکنون فرانسه دچار مشکلات فراوان است و نارضایتی اجتماعی در این کشور موج می‌زند، لذا آنها تلاش می‌کنند که زمینه‌ای برای فروش تسلیحات و دیگر کالاهایشان فراهم کنند از دست دادن بازار ایران برایشان بسیار سنگین بوده لذا کوشش می‌کنند که به کشورهایی که درآمدهای نفتی دارند سفر و زمینه قراردادهای سودده را فراهم کنند.

 

قناد باشی اضافه کرد: هدف دوم آقای مکرون از منظر رویکرد انتخاباتی قابل تحلیل است او در تلاش است که در فرانسه خود را یک رئیس جمهور توانمند وانمود کند یعنی کسی که می‌تواند درآمدهای بیشتری را برای فرانسه کسب و روابطش را با کشورهای جهان گسترش دهد.

 

این کارشناس روابط بین الملل افزود: مکرون به دنبال این است که در عرصه تبلیغات خود را به کشور برتری که میتواند بین کشورها میانجی‌گری کند، نشان دهد. هدف دیگری هم که دارد این است که  قصد دارد بخشی از هزینه‌های تبلیغاتی‌اش را توسط کشورهای عربی تامین کند.

 

وی در خصوص آشتی بین رژیم سعودی و لبنان به عنوان یکی از اهداف مدنظر مکرون در سفر به منطقه تاکید کرد و گفت: مکرون در مورد لبنان نمی‌تواند نقش آفرین اصلی باشد، چرا که واقعیت‌ها نشان داده  فرانسه در یکسال گذشته به رقم کارشکنی‌ها در مسیر منافع ملی لبنان جایگاه مستحکمی در لبنان ندارد و آن دوران گذشته است.

 

قناباشی گفت: مکرون در آفریقا هم با مشکلات بسیاری روبه روست اقدامات زیادی علیه دولت‌های دوست فرانسه وجود دارد حتی جنبش‌ها و نهضت‌های فروانی علیه فرانسه آغاز شده است. لذا فرانسه برای حل بحران داخلی یعنی کمبود درآمدها و مخالفت‌های جهانی به منطقه سفر کرده است.

 

وی در خصوص فروش سلاح و ادوات نظامی توسط فرانسه به امارات و همسویی با قطر هم گفت: کشورهای امارات و قطر در شورای همکاری‌ها هستند اما رقابتهایی با هم دارند لذا فرانسوی‌ها هم سعی می‌کنند با مقابل هم قرار دادن این دو از این رقابت‌ها استفاده کنند و مسابقه‌ای برای گرفتن کمک‌ها بین کشورها ایجاد کنند لذا همسویی‌هایشان خیلی اهمیت ندارد.

 

قناد باشی در پایان عنوان کرد: البته ممکن است آقای مکرون در صدد جبران آن قرار دادی باشد که در استرالیا از انگلیس و آمریکا ضربه خورد. اما اینکه آنها بتوانند در منطقه ائتلافی ایجاد کنند و این ائتلاف تاثیرات سیاسی داشته باشند شعارهایی دروغین است چرا که  آنها دوست دارند درآمدهای بدون دردسر و مناقشه‌های سیاسی را کسب کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: