صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۰۸
  • دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 19 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 07
کد خبر: ۱۱۲۶۷۰

سیا:مدرکی درباره تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای پیدا نکردیم

رئیس سازمان سیا گفت: هیچ شواهد و مدرکی مبنی بر تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای پیدا نشده است.

به گزارش راهبرد معاصر ویلیام برنز، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در گفت و گویی اعتراف کرده است که هیچ شواهد و مدرکی مبنی بر تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای پیدا نشده است.

برنز در نشستی که توسط روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال ترتیب داده شده بود ضمن اعتراف به اینکه هنوز هیچ مدرکی درباره تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای اش وجود ندارد ادعا‌هایی را علیه ایران مطرح کرد و گفت: «ایران اکنون مذاکرات هسته‌ای را جدی نگرفته و به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. به زودی خواهیم دید ایرانی‌ها چقدر در مذاکرات جدی هستند، اما آنچه هفته گذشته مشاهده کردیم دلگرم کننده نبود. ما تاکنون ندیده ایم که رهبر ایران تصمیمی برای تبدیل برنامه هسته‌ای به سلاح اتخاذ کند.»

وی در ادامه گفت: ما نمی‌دانیم آیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، درباره متوسل شدن به زور در اوکراین تصمیمی قطعی گرفته است یا نه، اما آنچه می‌دانیم این است که او در حال قرار دادن ارتش روسیه و نیرو‌های امنیتی این کشور در مواضعی است که بتوانند به شیوه‌ای بسیار گسترده عمل کنند.

پیش از این، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، اعلام کرد ایران در مذاکرات هسته‌ای بدون هیچ تاخیری به دنبال پیدا کردن راه حلی جامع است.

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته اعلام کرد: یک توافق باید جامع باشد و ایران باید بتواند از لغو تحریم‌ها منتفع شود. ما در حین مذاکره [در وین]به دنبال طرح B نخواهیم بود.

روز گذشته نیز نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، در توییتی عنوان کرد که در موضوع مذاکرات هسته‌ای صبر، فقط صبر کارساز است. دسترسی به توافق مهم است، اما موارد ضروری و مهم تری وجود دارد که باید از آن‌ها دفاع و مراقبت کرد. به نظر من لحن مذاکرات و نظرات در این باره نشان می‌دهد که فضایی برای مذاکرات بیشتر وجود دارد.

بر اساس گزارش‌ها، از سرگیری دور هفتم مذاکرات قرار است روز پنج شنبه صورت گیرد.

دور هفتم از مذاکرات ۴+۱ که به دلیل روی کار آمدن دولت جدید در ایران با تاخیر چند ماهه ۸ آذر آغاز شده بود بعد از چهار نشست و ارائه پیش‌نویس‌های ایران به طرف‌های مقابل در تاریخ ۱۲ آذرماه به پایان رسید تا هیئت‌های حاضر در وین به کشور‌های خود رفته و بعد از گفتگو با مقامات برای ازسرگیری مذاکرات به اتریش بازگردند.
یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه ایران در ارتباط با دو سند اخیری که هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به طرف‌های مقابل ارائه کرد، گفت: «پیش نویس پیشنهادات ایران بر اساس پیش نویس شش دور قبلی است و اصلاحات ایران در متن آن مشخص شده است. پیشنهادات ما حداکثری نیستند، اما مطابق با برجام هستند. طرف مقابل در پایبندی به تعهدات رویکردی حداقلی دارد.»

چندی پیش، یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ایران از تمامی امتیاز‌هایی که در مذاکره‌های پیشین داده شده بود، عقب نشینی کرده است. بازگشت به توافق هسته‌ای همچنان امکان پذیر بوده و نیازمند اعطای امتیاز‌هایی از سوی تهران و واشنگتن است.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران نیز در مصاحبه با المیادین اعلام کرد پیشنهاد‌های تهران به کشور‌های عضو برجام قابل رد نیست، زیرا بر اساس مفاد توافق سال ۲۰۱۵ است. هیئت ایرانی پس از ارائه این پیشنهاد‌ها چند نشست با طرف‌های برجام داشته است و منتظر پاسخ و دلایل قانونی کشور‌ها هستند./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: