صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 13
کد خبر: ۱۱۳۵۰۱

اولیانوف: روند پیشرفت مذاکرات وین سریع نیست اما رو به جلو است

مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین گفت: روند مذاکرات پیش می‌رود، خیلی سریع نیست ولی باز هم رو به جلو است.

به گزارش راهبرد معاصر «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادعاها درباره اینکه شرکت‌کنندگان در مذاکرات رفع‌تحریم‌ها قصد طولانی کردن مذاکرات را دارند، رد کرد.

اولیانوف در مصاحبه با تلویزیون «روسیه-۲۴» تصریح کرد: «دلیلی وجود ندارد تصور کنیم که هر کدام از طرف‌های گفت‌وگوها از جمله ایرانی‌ها و آمریکا در حال بازی کردن هستند. در واقع، اراده سیاسی برای رسیدن به نتایج ملموس وجود دارد.»

وی تصریح کرد برای آمریکایی‌ها اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل است اهمیت دارد و برای ایرانی‌ها هم رفع تحریم‌ها اهمیت دارد.

اولیانوف خاطرنشان کرد که ایرانی‌ها، «مذاکره‌کنندگانی کاملاً جدی» هستند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (فرانسه انگلیس، روسیه و چین به علاوه آلمان) برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی از روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شده است.

در نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت ابراهیم رئیسی که از هشتم آذرماه شروع شده بود تیم مذاکره‌کننده ایران دو سند را برای بررسی‌های بیشتر به طرف مقابل ارائه کرد.

اولیانوف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت مذاکرات در وین به سرعت پیش نمی‌روند اما رو به جلو هستند.

او گفت: «این روند پیش می‌رود. خیلی سریع نیست ولی باز هم رو به جلو است.»

اولیانوف در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شده یکی از موضوعات مورد بحث در وین، بحث بر سر سانتریفیوهای ایران است.

او درباره اختلاف‌های موجود در این خصوص گفت: «اینکه باید با این سانتریفیوژها چه کار کنیم؟ یک گزینه این است که آنها را به خارج از ایران منتقل می‌کنیم. گزینه دیگر آن است که آنها را نابود کنیم. گزینه دیگر این است که آنها را در ایران تحت ضمانت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انبار و مهر وموم کنیم.»

وی اضافه کرد: «می‌توانیم درباره اینکه از چه گزینه‌ای باید استفاده کنیم توافق کنیم. این فقط یکی از ده‌ها مسئله‌ای است که باید آن را حل کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده در مذاکرات وین رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

دیپلمات‌ها ادعا کردند که در این دور از گفت‌وگوها «۷۰ تا ۸۰ درصد کارها انجام شده‌اند اما برخی از دشوارترین موضوعات باقی مانده‌اند.» پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از این دیپلمات‌ها نوشته بود که ۷۰ تا ۸۰ درصد متن پیش‌نویس توافق نوشته شده است.

آنها گفته‌اند که مسئله سانتریفیوژهای ایران یکی از مسائلی است که هنوز حل نشده است.

مقام‌های ایران هنوز ادعاهای منتسب به دیپلمات‌های غربی درباره نگارش ۷۰ تا ۸۰ درصد از متن پیش‌نویس توافق را تأیید نکرده‌اند. با این حال علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران پیش از این در خصوص اسناد حاصل از ۶ دور مذاکره پیشین تأکید کرده که این اسناد صرفا یک پیش‌نویس است و هرچند ایران تمام آن‌ها را کنار نمی‌گذارد اما پیش‌نویس اساسا سندی قطعی تلقی نشده و قابل تغییر و مذاکره است./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: