صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۳۸
  • سه‌شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱
  • Tuesday 27 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 14
کد خبر: ۱۱۳۵۷۹

اولویت آمریکا در مذاکرات وین از زبان سخنگوی وزارت خارجه این کشور

«جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد، برای قضاوت درباره اینکه رویکرد ایران «سازنده‌تر» شده است یا نه، هنوز خیلی زود است.

به گزارش راهبرد معاصر، در شرایطی که مذاکرات در وین به منظور برداشتن تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران ادامه دارد، خبرنگاران در نشست خبری وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن از سخنگوی این وزارتخانه درباره وضعیت جاری گفتگو‌ها سوالاتی مطرح کردند.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه آمریکا، «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب (دیشب به وقت محلی تهران) برای بیان نظرات این وزارتخانه در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد.

یکی از خبرنگاران از پورتر سوال کرد: «مذاکره کننده ارشد ایران با بیان اینکه در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است، گفت که حداقل در دستور کار توافق وجود داشته است. آیا شما می‌توانید ارزیابی خود را درباره اینکه مذاکرات در چه شرایطی است، ارائه دهید؟ آیا شما منظور از شما ایالات متحده است، هم همانند (مذاکره‌کننده ارشد ایران) شاهد یک روند خوشبینانه هستید؟»

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال به تکرار موضع قبلی واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای برجام پرداخت؛ توافقی که آمریکایی‌ها در زمان دولت دونالد ترامپ به طور غیرقانونی از آن خارج شدند و عضوی از آن نیستند.

جالینا پورتر در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: «من هیچ ارزیابی خاصی را از پیش بیان نمی‌کنم، اما فرستاده ویژه (رابرت) مالی و البته هیات بین‌سازمانی او همین دیروز به مذاکرات پیوستند».

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «اما من این را خواهم گفت که اولویت ما احیای سازنده این مذاکرات با همه طرف‌هایی است که به دنبال دستیابی و اجرای بازگشت سریع و متقابل به پایبندی به برجام هستند».

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک واشنگتن افزود: «هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ایران در این لحظه به رویکرد سازنده‌تری بازگشته است یا خیر».

اظهارات این مقام آمریکایی درباره وضعیت جاری مذاکرات در وین در حالی مطرح شده که از پنجشنبه هفته گذشته در این شهر اتریش گفتگو‌ها از سر گرفته شده است.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (سه شنبه) درباره مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) توضیحاتی ارائه داد.

باقری در توییتی نوشت: «بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعا پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.
‏وی افزود: دیپلماسی، خیابانی ۲ طرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود».

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در اظهاراتی با بیان اینکه درباره موارد اختلافی تاکنون هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم، گفتگو‌های جاری در وین را مثبت و رو به جلو خوانده بود//فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: