صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۵۴
  • يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 04 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 19
کد خبر: ۱۱۴۲۹۷

مقامات امنیتی سابق صهیونیستی: خروج از برجام بدترین تصمیم برای امنیت اسرائیل بود

نشنال اینترست در گزارشی نوشت: مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی می‌گویند که خروج از توافق برجام بدترین تصمیم ممکن برای امنیت آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

به گزارش راهبرد معاصر نشنال اینترست گزارشی درباره اشتباه استراتژیک آمریکا در خصوص خروج از توافق هسته‌ای ایران نوشته است.

در این گزارش آمده است: زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا این کشور را از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک خارج کرد، یکی از بدترین تصمیمات سیاسی در تاریخ اخیر را گرفت. اما باید بدانیم که او به تنهایی این تصمیم را نگرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است که در آن زمان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به طور جدی با توافق هسته‌ای ایران مخالف بود و به شدت بر تصمیم گیری ترامپ تأثیر گذاشت. اکنون مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی می‌گویند که خروج از این توافق بدترین تصمیم ممکن برای امنیت آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

جرمی بن امی، مدیر سازمان یهودی «جی استریت» در مصاحبه با برنامه «پرس د باتن» که به صورت پادکست منتشر می‌شود، این موضوع را توضیح داده است:

توافق هسته‌ای ایران توافقی بود بین آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان و ایران. این توافق با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌های هسته‌ای این کشور انجام شد و تا زمانی که دولت ترامپ به طور یکجانبه از این توافق در سال ۲۰۱۸ خارج شد، موفقیت‌آمیز عمل می‌کرد.

اکنون ایران و آمریکا در حال مذاکره برای احیای توافق از طریق اشخاص ثالث در وین هستند. با این حال، از زمان خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸، چیز‌های زیادی تغییر کرده است. مثلا اینکه آمریکا تحریم‌های موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران اعمال کرده و برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است.

او افزود: «فکر می‌کنم درک این موضوع واقعاً مهم است که اگر بنیامین نتانیاهو جمهوری‌خواهان و مخالفان اوباما را تحت فشار قرار نمی‌داد تا این سیاست را اتخاذ کنند، احتمالا در این آشفتگی قرار نمی‌گرفتیم».

همانطور که موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در این خصوص گفته است: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته در مورد ایران، اشتباه اصلی خروج از توافق بود... این بهانه‌ای به آن‌ها داد تا [غنی سازی را] ادامه دهند».

بن امی توضیح می‌دهد که نه تنها وزیر جنگ سابق یا مقامات ارشد مانند یکی از مدیران سابق موساد و یک رئیس سابق اطلاعات نظامی این روز‌ها علیه خروج از برجام سخن می‌گویند، بلکه بسیاری از افسران پشت میز نشین نیز این روز‌ها به آن‌ها اضافه شده اند. تحلیل آن‌ها این بود که توافق هسته‌ای معامله خوبی است، آن را نشکنید و آمریکا را مجبور نکنید تا از آن خارج شود.

این نشان می‌دهد که کسانی که واقعاً توافق را درک کرده اند، ارزش آن را می‌بینند. در عوض، پیامی که نتانیاهو و ترامپ ارسال کردند این بود که آن‌ها ترجیح می‌دهند منافع کوتاه‌ مدت سیاسی و خطر درگیری را در اولویت قرار دهند به جای اینکه کاری را انجام دهند که کارشناسان می‌گویند برای امنیت بین‌المللی بهترین است: ماندن در توافق.

رئیس سازمان یهودی جی استریت می‌گوید: بهترین افرادی که می‌توانند اشتباه بودن خروج یکجانبه آمریکا را تایید کنند، افردی هستند که اکنون از نیروی امنیتی و اطلاعات نظامی هر دو طرف خارج شده اند. چرا که این مقامات درک بهتری نسبت به مسائل پیچیده سیاسی دارند و پس از چند دهه تجربه در تحلیل مسائل از شغل خود بازنشسته شده اند. این افراد به این نتیجه رسیده اند که «راه حل نظامی برای مشکلات سیاسی وجود ندارد و این ناامیدی حاکم بر کل حرفه آنهاست».

این روز‌ها در حالی که منتظر اخباری از مذاکرات وین هستیم، باید تاکید کرد که دیپلماسی با ایران تنها راه معقول پیش رو است. هیچ راه حل نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

بن‌ امی نتیجه می‌گیرد: «شما می‌توانید تمام تمرین‌هایی را که می‌خواهید اجرا کنید اما در نهایت، حمله نظامی به ایران به نفع امنیت اسرائیل نیست.»/باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: