صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۱ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 01
کد خبر: ۱۱۵۹۹۷

آلمان تعلیق فروش تسلیحات به عربستان را تمدید کرد

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد دولت جدید این کشور تحریم تسلیحاتی عربستان را پس از انقضای آن در روز جمعه، تمدید کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، دولت جدید آلمان، تعلیق فروش تسلیحات به عربستان را تا سال ۲۰۲۲ تمدید کرد.

وزارت اقتصاد آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما برای صادرات صنایع دفاعی (تسلیحات) به کشور‌ها تا زمانی که مشارکت آن‌ها در جنگ یمن ثابت شده باشد، مجوز صادر نمی‌کنیم.»

این بیانیه همچنین یادآور می‌شود که آلمان از نوامبر ۲۰۱۸ و پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول، ارسال تسلیحات به عربستان را به حالت تعلیق درآورده است.

عربستان که در صدر لیست واردکنندگان سلاح در جهان قرار دارد، از ابتدای جنگ یمن در مارس ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۶۳ میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا و سایر کشور‌های جهان خریداری کرده است. تنها در هفته گذشته قرار داد فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک‌های هوا به هوا و تجهیزات نظامی آمریکا به عربستان با موافقت سنا قطعی شد.

ممنوعیت فعلی فروش سلاح آلمان به عربستان در ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) منقضی شد و تنها اجرای قرارداد‌های منعقد شده بین ریاض و ناتو از قضیه مستثنی هستند.

جمال خاشقجی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و پس از آن ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه و از آنجا خارج شده‌است. پس از گذشت حدود یک سال از این حادثه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان د با پذیرفتن مسئولیت قتل خاشقجی مدعی شد که قتل وی با اطلاع قبلی او انجام نشده‌است.

حمله ائتلاف سعودی به یمن وارد هفتمین سال خودش می‌شود که طی آن ۴۴ هزار و ۲۲۱ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند و ۱۹۹۴ تاسیسات دولتی و ۳۹۲ بیمارستان و مراکز درمانی و بهداشتی را ویران کردند.

در مقابل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چندین شهر را از چنگ سعودی‌ها و مزدوران آن‌ها خارج کرده و در آخرین عملیات خود ۱۲۰۰ کیلومتر از استان الجوف را آزاد کرده و در انتظار آزادسازی کامل شهر راهبردی مأرب هستند.

به گفته گزارشگر المیادین، شهر‌ها و مراکز راهبردی عربستان، با خطر حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها مواجه هستند؛ بنابراین حاکمان ریاض با توجه به شرایط فعلی و تحولات میدانی، قدرت تحمیل شروط مورد نظر خودشان را ندارند. شروطی که صنعا آن‌ها را رد می‌کند و ریاض بر آن‌ها اصرار دارد. اما به نظر نمی‌رسد گذشت زمان به سود سران سعودی باشد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: