صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۰۰
  • سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 06 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 23
کد خبر: ۱۱۹۵۳

تکرار سناریوی فجیره در بغداد / چه کسانی به دنبال اتهام‌زنی به ایران هستند؟

اقدامات تحریک آمیز آن هم پرتاب راکت به سمت سفارت آمریکا در بغداد در این برهه زمانی حساس و پرتنش که واشنگتن اعلام کرده است هر اقدامی علیه منافع خود در عراق را از جانب ایران می‌داند به سود کدام طرف است و کدام بازیگران از این رخداد و تشدید تنش نفع می‌برند؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ یک شنبه شب، 29 اردیبهشت ماه خبر پرتاپ فرود موشک در نزدیکی سفارت آمریکا در عراق به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد. نهادهای امنیتی در ارتش عراق گفتند که این حمله هیچ تلفاتی در پی نداشته است. نکته جالب توجه اینجاست که چند روز پیش از این رخداد مقامات ایالات متحده در راستای تشدید سیاست ایران هراسی با عنوان وجود «تهدیدهای قریب‌الوقوع» از جانب ایران دستور خروج بخشی از کارمندان خود در سفارت عراق را صادر کردند. به تبع آن شرکت نفتی آمریکایی اکسون‌موبیل نیز کارکنان خارجی خود را از این کشور خارج و آنها را به دوبی منتقل کرد. در حقیقت این نوع هشداری که آمریکا به اتباع خود در عراق داد احتمال دست داشتن آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن نظیر رژیم صهونیستی و عربستان را در این حادثه افزایش می‌دهد. با این حال رسانه های منطقه‌ای و بین‌المللی انگشت اتهام خود را به سوی ایران دراز کردند.

 

نزدیک ترین نگاه برای درک واقعیت آن است که بررسی شود راکت شلیک شده در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد منافع چه طرف هایی را از تنش آفرینی بیشتر تامین می کند در شرایطی که لفاظی ها و بیانیه های مقامات آمریکا زمینه را برای اقدام کشورهای دیگر در آتش بیاری معرکه مهیا کرده بود. به عنوان نمونه پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا پس از استقرار ناو آبرهام لینکلن در خلیج فارس در توئیتی اعلام کرد: «ایران را مسئول حمله به نیروهای آمریکایی یا منافع خود می‌دانیم.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در سفر اخیر خود به فنلاند گفت «هرگونه حمله ای از سوی طرف های سوم وگروه‌های شبه نظامی صورت بگیرد ایران را مسئول آن می‌دانیم.»

 

در چنین شرایطی آنچه دست داشتن بازیگران دیگر مانند رژیم صهیونیستی را در هدایت چنین تحرکاتی در عراق تقویت می‌کند عبارت است از: حضور موساد در عراق با پوشش‌های مختلف. اخیراً خبرگزاری النخیل در گزارشی به حضور موساد تحت عنوان شرکت‌های اردنی در عراق پرداخته است. این خبرگزاری جزییات متعددی از مقرهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در بغداد، منطقه التاجی و کرکوک منتشر کرد. شبکه 13 تلوزیون صهیونیستی نیز اعلام نمود موساد اواخر فروردین گزارشی در مورد احتمال خرابکاری ایران علیه اهداف آمریکا در منطقه در اختیار کاخ سفید گذاشته است. اهمیت مساله آنجاست که «مئیر بن شبات» مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی این اطلاعات را شخصا در دیدار با مقامات کاخ سفید داده بود. پس از حادثه فجیره مقامات رژیم صهیونیستی سعی کردند ایران را به دست داشتن درآن متهم کنند. بنابراین شروع جنگ و تنش از منشا عراق در راستای اهداف تل‌آویو می‌باشد؛ «تامیر حیمن» رئیس سازمان اطلاعات نظامی صهیونیستی و برخی مقامات اطلاعاتی صهیونیستی دی ماه گذشته اعلام کردند نفوذ ایران در عراق تهدیدی برای تل‌آویو است و مدعی شدند عراق تحت نفوذ نیروی سپاه قدس و ایران است. انتساب خرابکاری ها در عراق به ایران از نظر آنها حتی اگر باعث درگیری نشود حداقل نفوذ ایران در عراق را کاهش خواهد داد. شایان ذکر است که رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه نظیر عربستان، امارات و بحرین از نفوذ ایران در عراق ناخرسند هستند و همواره با اتهام زنی به ایران سعی دارند از روابط بغداد – تهران را برهم بزنند.

 

برنامه‌ریزی و طراحی‌های قبلی دولت واشنگتن دست داشتن نیروهای وابسته به این کشور در حادثه حمله موشکی به سمت سفارت آمریکا را پررنگ می‌کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر غیر منتظره اخیر خود به بغداد از مقامات این کشور خواست از نیروهای آمریکایی و منافع آمریکا در عراق در برابر تهدیدهای امنیتی ناشی از ایران حراست کنند. در حقیقت نوع هشداری که آمریکا هفته قبل به اتباع خود در عراق داد احتمال نقش آفرینی آمریکا در این حادثه را افزایش می‌دهد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از اتباع خود خواست به عراق سفر نکنند. ایالات متحده همچنین در راستای تشدید سیاست ایران هراسی با عنوان وجود «تهدیدهای قریب‌الوقوع» از جانب ایران دستور خروج بخشی از کارمندان خود در سفارت عراق را صادر کردند. وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته به کادر پرسنلی نمایندگی‌های خود در عراق دستور داد «همه ماموران و کارکنان دیپلماتیک آمریکا که در عراق به آنها نیاز عاجلی نیست باید این کشور را سریعا ترک کنند.» این بیانیه با افزایش خطری که از سوی «شبه‌نظامیان مذهبی در عراق» متوجه این افراد است ربط داده شده است.

 

 به تبع آن شرکت نفتی آمریکایی اکسون‌موبیل نیز کارکنان خارجی خود را از این کشور خارج و آنها را به دوبی منتقل کرد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز پیشتر احتمال بهانه‌تراشی‌های آمریکا را پیش‌بینی کرده بود و در بیانیه 26 اردیبهشت ماه اعلام کرد دستور تخلیه غیر ضروری کارمندان این کشور در عراق، آخرین پرده از جنگ تبلیغاتی علیه ایران با استناد به گزارش‌های تقلبی است.

 

به طور کلی هفت دلیل و هدف برای دست داشتن آمریکا در این حادثه وجود دارد که عبارتند از: تلاش برای انحلال حشد الشعبی، القاء ناامنی جهت اعزام نیروهای نظامی بیشتر به عراق، اعمال فشارهای به دولت بغداد جهت کاستن از سطح روابط با ایران، منحرف نمودن کنگره از اتهام پولشویی ترامپ و کوشنر، کشاندن ایران به پای میز مذاکره، همراه کردن کشورهای اروپایی و انحراف افکار عمومی جهان اسلام از رونمایی از معامله قرن اشاره کرد.

 

در استتناج نهایی این پرسش مطرح می‌شود که اقدامات تحریک آمیز آن هم پرتاب راکت به سمت سفارت آمریکا در عراق در این برهه زمانی حساس و پرتنش که واشنگتن گفته است هر اقدامی علیه منافع خود در بغداد را از جانب ایران می‌داند به سود کدام طرف است و کدام بازیگران از این رخداد و تشدید تنش نفع می‌برند؟

 

حادثه مربوط به سفارت آمریکا نیز در روزی رخ داد که سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید می‌کند که ایران به دنبال جنگ نیست و حتی چند روز پیش‌تر، رهبر معظم انقلاب اسلامی چنین تاکیدی داشتند. بدیهی است که ایران از تشدید تنش در عراق سودی نمی‌برد؛ زیرا ناامن شدن عراق به ضرر ایران و به سود آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 

واقعیت این است که ایران، نیازی به رفتارهای ماجراجویانه در عراق ندارد. اما برخی از بازیگران منطقه‌ا‌ی که در پی تشدید و نظامی‌سازی مواجهه آمریکا با ایران هستند در عراق هم بازیگرانی دارند که می‌توانند از آنها برای تشدید تنش و برهم زدن روابط تهران – بغداد بهره ببرند. این احتمال نیز وجود دارد که این بازیگران اینگونه حملات و اقدام‌ها علیه منافع آمریکا در عراق را در راستای اتهام زنی به ایران در دستور کار خود قرار دهند.

 

پیرامون حادثه اخیر برخی از رسانه ها در همان ساعات ابتدایی ایران و گروه های حشد الشعبی را به پرتاب راکت به سمت سفارت آمریکا متهم کردند. در همین راستا واشنگتن اگزماینر نوشت راکتی که در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد سقوط کرد، از نوع راکت‌هایی است که ایران در اختیار گروه‌های وابسته به خود در منطقه قرار می‌دهد. العربیه نیز مدعی شد که راکت شلیک شده از شرق بغداد است منطقه‌ای که خاستگاه گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران بوده است.

 

این در حالی است که ایران و شخصیت‌های کلیدی عراق تلاش دارند تا از جنگ میان آمریکا و ایران جلوگیری کنند. در همین راستا «محمد کریم»، نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف الفتح، شلیک راکت کاتیوشا به منطقه الخضرای بغداد را نمایشی شکست‌خورده برای فتنه‌انگیزی قلمداد و تاکید کرد حشدالشعبی بخشی از منظومه امنیتی عراق است که در عملکرد خود پایبند به دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح است. محمد کریم در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تصریح کرد:«شلیک پرتابه‌ای از نوع کاتیوشا، نمایش شکست‌خورده‌ای است که هدف آن فتنه‌آفرینی و دامن زدن به آن در راستای ایجاد آشوب در فضای عراق بود.» وی افزود: «مقصود اصلی از شلیک راکت تلاش برای مخدوش کردن چهره حشد و گروه‌های مقاومت اسلامی است.»

 

اما برخی از مقامات عربی و آمریکایی و رسانه‌ها سعی دارند که ایران را پشت پرده حمله راکتی به سمت سفارت آمریکا معرفی کنند. در حقیقت این رسانه اهدافی نظیر: ایجاد آشوب در فضای داخلی عراق، تخریب روابط ایران و عراق، مخدوش کردن چهره حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت اسلامی، متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورها، متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و تلاش برای انزوای ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را دنبال می‌کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: