صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۳۴
  • سه‌شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱
  • Tuesday 27 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۷ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 09
کد خبر: ۱۲۱۶۲۶

آزادی 8 زندانی ارمنستانی توسط باکو

جمهوری آذربایجان برای تسهیل مذاکرات مربوط به مناقشات مرزی با ارمنستان، هشت زندانی این کشور را آزاد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر جمهوری آذربایجان در اقدامی، با میانجیگری فرانسه و شورای اروپا ۸ زندانی ارمنستان را آزاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در این زمینه گفتند که این اقدام باکو در تلاش برای تسهیل در مذاکرات جدید با فرانسه و اتحادیه اروپا در مورد مناقشه مرزی با ارمنستان بوده است.

میشل در توییتی در این زمینه نوشت: «آزادی ۸ زندانی ارمنستانی توسط آذربایجان و پرداخت غرامت به این کشور نشانه دیگری از تحولات مثبت پس از دیدار با "امانوئل ماکرون" و"نیکل پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان بوده است.»

میشل افزود که اتحادیه اروپا از ثبات و رفاه در منطقه حمایت می‌کند. ماکرون نیز در این زمینه گفت که که فرانسه یک هواپیما برای تحویل زندانیان ارمنی آزاد شده به جمهوری آذربایجان فرستاد . ماکرون همچنین از تلاش دیپلمات‌های این کشور در زمینه انجام این تحول تشکر کرد.

کمیسیون دولتی اسرای جنگی و مفقودان جمهوری آذربایجان اخیرا نیز در اقدامی بشردوستانه، پنج نظامی ارمنستانی که ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) دستگیر شده بودند، آزاد کرد . بنابر اعلام این نهاد دولتی در باکو، این نظامیان ارمنستانی در جریان درگیری‌ها در منطقه مرزی «کلبجر» در قره باغ کوهستانی دستگیر شده بودند. جمهوری آذربایجان در ۲ ماه اخیر ۲۱ نظامی اسیر ارمنستانی را آزاد و به ایروان مسترد کرده است.

باکو و ایروان سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک جنگ ۴۴ روزه را تجربه کردند و این جنگ با میانجیگری مسکو به توافق آتش بس ختم شد. به رغم آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اختلافات و تنش‌های دو کشور بر سر موضوعاتی از قبیل تعیین مرز و دادن جاده و گذرگاه‌های ارتباطی حل نشده است.

نخست وزیر ارمنستان اخیرا از آمادگی ایروان برای تداوم مذاکره با جمهوری آذربایجان و امضای معاهده صلح با این کشور خبر داد. «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، در یک نشست مطبوعاتی آنلاین گفت: «ایروان معتقد است که معاهده صلح با باکو باید امضا شود، اما این سند باید در روند مذاکرات تدوین شود»./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: