صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۲۳
  • پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱
  • Thursday 01 December 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 14
کد خبر: ۱۲۲۲۶۲

لاوروف:پاسخ اروپا به پیشنهادهای امنیتی آمریکا منفی بود

اوروف در دیدار با پوتین گفت که آمریکا پیشنهاد‌های ملموسی را برای کاهش خطرات نظامی ارائه کرده است، اما پاسخ‌های اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو رضایت‌بخش نبوده است.

به گزارش راهبرد معاصر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرد که مسکو به مسیر دیپلماتیک خود در تلاش برای گرفتن تضمین‌های امنیتی از غرب ادامه دهد.

به گزارش رویترز، لاوروف در دیدار با پوتین گفت که آمریکا پیشنهاد‌های ملموسی را برای کاهش خطرات نظامی ارائه کرده است، اما پاسخ‌های اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو رضایت‌بخش نبوده است. در واقع بخشی از پاسخ آمریکا به تضمین‌های امنیتی با پیشنهادات قبلی مسکو مطابقت دارد.

پوتین پیش‌تر از اینکه مذاکرات برای تضمین‌های امنیتی به درازا بکشد اظهار نارضایتی کرده و گفته بود حاضر نیست درگیر گفتگو‌های چندین ساله برای حل مناقشه اوکراین شود؛ چرا که در همین حال اوکراین به واردات سلاح از غرب ادامه می‌دهد و این امر امنیت روسیه را به خطر خواهد انداخت. در همین راستا، پوتین از لاوروف در مورد احتمال دستیابی به توافق در خصوص مسائل امنیتی سوال کرد. لاوروف در پاسخ گفت: «ما قبلاً بیش از یک بار هشدار داده‌ایم که اجازه نمی‌دهیم مذاکرات بی‌پایان درباره مسائلی شکل بگیرد که همین امروز راه حلی را می‌طلبند. به نظر من احتمال [توافق] به پایان نرسیده است... در این مرحله پیشنهاد می‌کنم که [گفت و گوها] ادامه و تقویت شود».

وزیرخارجه روسیه گفت در جواب نامه‌ای که به ده‌ها عضو اتحادیه اروپا و ناتو درباره موضوع «تعهدات تقسیم ناپذیری امنیت» ارسال کرده پاسخ‌های رضایت بخشی دریافت نکرده است.

در نامه مذکور به این نکته اشاره شده که اوکراین و کشور‌های غربی امنیت خود را به هزینه روسیه تقویت می‌کنند و این امر ناقض توافقات بین المللی است.

از نظر روسیه، امنیت غیرقابل تقسیم در قلب بحران اوکراین نهفته است؛ چرا که به عقیده مقامات این کشور گسترش ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه است. این موضوع، هفته گذشته نیز در گفت وگوی تلفنی پوتین و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مطرح شد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: