صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 28
کد خبر: ۱۲۴۲۷۸

جزئیات نشست کمیسیون تولیدی مجمع تشخیص مصلحت درباره «واردات خودرو»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تشریح جزئیات جلسه امروز کمیسیون تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه «واردات خودرو»، تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که با توجه به مباحث مطرح شده، در صحن مجمع نظر مجلس تایید خواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو (واردات خودرو)، اظهار داشت: در این جلسه من و جمعی از همکارانم به نمایندگی از مجلس، دیدگاه‌ها و استدلال‌هایمان را درباره علت تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو ارائه دادیم و نمایندگان وزارت صنعت، بانک مرکزی و تولیدکنندگان خودرو نیز دیدگاه‌هایشان را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه فضای جلسه مثبت بود و حاضرین در مجموع مصوبه مجلس را قبول داشتند، گفت:‌ قرار شد، گزارش مباحث مطرح شده در این جلسه را جمع‌بندی کرده و برای تصمیم‌گیری نهایی به صحن مجمع ارسال کنند و ما هم پیش‌بینی می‌کنیم که نظر مجلس در صحن مجمع تأیید شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرحی که توسط مجلس تصویب شده، به دنبال ساماندهی صنعت خودرو است و در خصوص ماده 4 آن و مسأله واردات هم برخی اعتقاد دارند که این موضوع هم به منابع ارزی کشور فشار وارد می‌کند و هم به تولید داخل ضربه می‌زند، در حالی که در خود این ماده پیش‌بینی شده که منشأ ارز باید از محل صادرات خودرو و قطعات و خدمات نیرومحرکه باشد تا به منابع ارزی فشار نیاید و در خصوص ضربه به تولید داخل نیز اولاً کلاس و فناوری خودروها و نیاز جامعه فرق می‌کند و همه آنچه در داخل تولید می‌شود کفاف نیاز جامعه را نمی‌دهد و ثانیا، در حال حاضر، فضای رقابتی در عرضه خودرو وجود ندارد و منجر به نارضایتی مردم شده است.

سیاهکلی تصریح کرد: در این جلسه نمایندگان خودروسازان با صراحت گفتند که این مصوبه به تولید داخل ضربه نمی‌زند و حتی هفته قبل هم در جلسه‌ای وزیر صنعت به من گفت که ما مخالف واردات نیستیم و معتقدیم واردات خودرو برای تنظیم بازار و تعادل قیمت‌ها و ارتقاء کیفیت مؤثر است.

وی افزود: تنها نمایندگان بانک مرکزی در خصوص مسأله ارز مورد نیاز برای واردات نقطه نظراتی داشتند که با تو.جه به راه‌های پیش‌بینی شده در مصوبه، در مجموع قابل حل است.

گفتنی است، طرح ساماندهی صنعت خودرو که پیش از این با ایراد شورای نگهبان (به دلیل ایراد از سوی هیات عالی نظارت مجمع) مواجه شده بود، در جلسه سوم بهمن‌ماه امسال مجلس، با اصرار نمایندگان بر مصوبه قبلی، برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: