صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۲۵
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 08
کد خبر: ۱۲۵۲۹۴

مصر هم خواستار تضمین کتبی از آمریکا شد

یک منبع آگاه مصری از شروط قاهره برای امضای قرارداد صادرات گاز به لبنان خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر، یک منبع آگاه مصری گفت که قاهره تا زمان دریافت دو تضمین کتبی از آمریکا، تصمیمی برای امضای قرارداد صادرات گاز به لبنان ندارد.

روزنامه «الأخبار» به نقل از یک منبع آگاه مصری با اعلام این مطلب نوشت که قاهره به دنبال دریافت تضمین کتبی از آمریکا در خصوص معافیت روشن، شفاف و کامل از تحریم‌های «سزار» و دریافت موافقت بانک جهانی برای حمایت مالی از این پروژه است.

این منبع افزود که آمریکایی‌ها به صراحت گفته‌اند که این تضمین‌ها هنوز مهیا نیست و پرونده انتقال برق اردن به لبنان نیز در درجه نخست به انتقال گاز مصر به لبنان مرتبط است.

الأخبار همچنین نوشت که آمریکا هر گونه حمایت از بخش انرژی و انتقال برق و گاز به لبنان را با پرونده ترسیم مرز‌های دریایی با رژیم صهیونیستی گره زده است، اما در بیروت به دلیل پرهیز از هر گونه اقدامی در جهت خشمگین کردن آمریکا، هرگز موضع رسمی مبنی بر اعلام مسئولیت مستقیم آمریکا در هر گونه تأخیر در انتقال گاز و برق به لبنان و باج‌خواهی آمریکا صادر نمی‌شود.

اواخر دی ماه گذشته «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در سفری به مصر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور در محل اقامتگاه او در شرم‌الشیخ دیدار کرد. السیسی در این دیدار گفت که دستوراتی برای تسهیل در انتقال گاز مصر به لبنان و تسریع در اجرای این پروژه صادر کرده است.

لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد و این کشور در حال حاضر با بحران سوخت نیز مواجه است. اخیرا وزرای خارجه چهار کشور سوریه، مصر، اردن و لبنان در نشستی در امان پایتخت اردن درباره انتقال گاز مصر به لبنان توافق کردند./فارس

نظر شما