صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۵۰
  • شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 03 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 19
کد خبر: ۱۲۶۷۰۷
امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

رمزگشایی از دلایل توقف مذاکرات وین

امیر علی ابوالفتح کارشناس روابط بین الملل با اشاره به هیاهوی بی جهت رسانه های غربی مبنی بر توقف مذاکرات بدلیل درخواست جدید روسیه گفت: اصل موضوع توقف مذاکرات برجام ناشی از عدم قبول برخی از محورهای مورد نظر ایران توسط آمریکا است. در واقع عدم لغو برخی از تحریم ها و پافشاری آمریکایی ها بر ماندگاری آن هاست که مذاکرات را به چالش کشیده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ براساس آخرین اخبار درخواست روسیه مبنی بر عدم تحریم ناپذیری از سوی آمریکا براساس روابطی که برای روسیه و ایران دربرجام تعریف شده، پذیرفته شده است. این موضوع در حالی به نتیجه رسیده و سرانجام یافته که همچنان آمریکا حذف کلیه تحریمهای ایران را در دستور کار خود قرار نداده است و بازگشت به میز مذاکرات برای توافق های نهایی همچنان در هاله ای از ابهام است.


امیر علی ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی و امور بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص حل مطالبه روسیه و مناقشه ای که رسانه ها به دلیل خواست روسیه از آمریکا، بر پا کرده بودند، گفت: بعد از هیاهوی مصنوعی که رسانه های غربی با عنوان از دست رفتن برجام، از دور خارج شدن مذاکرات برجام یا توقف مذاکرات به دلیل درخواست روسیه به راه انداختند، این موضوع که با درخواست کتبی روسیه مطرح شده بود که به دنبال دریافت تضمین بود حل و فصل شد.


وی در این باره خاطر نشان کرد: بعد از شفاف سازی روس ها و روشن نمودن خواسته خود از آمریکا در خصوص برجام، که ناظر بر عدم مشمول تحریم شدن ارتباط وهمکاری های فنی و اتمی در چارچوب برجام با ایران است، آمریکایی ها نیز اعلام کردند این موارد مشمول تحریم نمی شود، بنابراین درخواست روسیه حل و فصل شده است.


امیر علی ابوالفتح با اشاره به اینکه اصل موضوع توقف مذاکرات برجام ناشی از عدم قبول برخی از محورهای موردنظر ایران توسط آمریکاست، گفت: قطع به یقین می توان گفت توقف مذاکرات فقط و فقط به دلیل درخواست روسیه نبود، بلکه عدم لغو برخی از تحریمها و پافشاری آمریکایی ها بر باقی ماندن این تحریم هاست که منجر به توقف مذاکرات شد.


وی دراین باره تصریح کرد: به عبارت دیگر، همچنان مشخص نیست که آمریکایی ها یک سری از تحریمها را لغو کنند، لذا سرنوشت برجام وابسته به این موضوع است که آیا این تحریم ها که تا کنون حذف نشده، در دستور کار لغو دولت آمریکا قرار می گیرد یا خیر. در صورتی که آمریکا با این موضوع موافقت کند قطعا شاهد بازگشت مذاکره کنندگان به میز مذاکره و وین خواهیم بود.


امیر علی ابوالفتح درپاسخ به این سوال که دورنمایی از پذیرش خواسته های ایران توسط آمریکا را می توان تصور کرد، گفت: هنوز به طور قطع به یقین نمی توان گفت چشم انداز آتی مذاکرات یا توافق چه می شود چرا که آمریکایی ها نظر قاطعی در این موضوع بیان نکرده اند.


امیر علی ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی درخصوص اینکه اولتیماتوم های زمان دهی آمریکا برای پایان مذاکرات به دلیل تحمیل فشار بر تیم مذاکره کننده ایران و افکار عمومی داخل ایران بود، خاطر نشان کرد: اولتیماتوم های امریکایی که هر هفته، یکی دو هفته آینده را زمان به پایان رسیدن وقت ایران برای دست یابی به مذاکره اعلام می کردند تلاش هایی بود تا رسانه ها افکار عمومی را به خود جلب کنند، بنابراین فضا سازی رسانه ای بیش نبود و مانند سایر سخنانی که می گفتند از اساس بی پایه بود.


وی در خصوص اینکه چه زمانی طرفین به میز مذاکره باز می گردند، گفت: با رفع و حل و فصل اختلافات، برگشت به میز مذاکره ممکن می شود. ضمن اینکه روس ها و اروپایی ها اعلام کرده اند که به مذاکرات برمی گردند، اما اینکه چه زمانی و با دست پر چگونه به مذاکرات برمی گردند مشخص نیست.


کارشناس سیاست خارجی در پایان گفت و گو درباره موارد اختلافی بین ایران و آمریکا که منجر به توقف روند مذاکرات شده پرداخت و در این باره گفت: موارد اختلافی بین آمریکا و ایران حذف تمام تحریمهای ایران است که بعد از سال 2018 اعمال شد. ایران خواسته است هر تحریمی تحت هر عنوانی به کشورش تحمیل شده در این توافق برداشته شود، ضمن اینکه تضمین برای توافقی طولانی مدت به ایران داده شود چرا که طرف ایرانی به آمریکایی بسیار بد بین است، لذا آمریکایی ها باید اعتماد ایران را جلب کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: