صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 18
کد خبر: ۱۲۶۷۴۰

فرانس پرس:عربستان در کمتر از 90 روز 100 نفر را اعدام کرده است

براساس آمار‌های خبرگزاری فرانسه که با استناد به بیانیه‌های وزارت کشور عربستان تهیه شده، عربستان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۰ نفر را اعدام کرده است که از تعداد کل اعدام‌های این کشور در سال گذشته که به ۶۹ نفر می‌رسید، فراتر رفته است.

به گزارش راهبرد معاصر خبرگزاری فرانس پرس گزارش داد عربستان ۷ نفر دیگر را در هفته جاری اعدام کرده و مجموعا از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۰۰ نفر اعدام شده اند.
خبرگزاری فرانس پرس به نقل از آمار و ارقام رسمی گزارش داد: مقامات عربستان دیروز (پنجشنبه) چهار نفر دیگر را اعدام کردند که به گفته وزارت کشور عربستان این افراد ۲ اندونزیایی و ۲ عربستانی بودند که در پرونده‌های مختلف متهم شناخته شده بودند.

به گزارش آرتی، این در حالی است که مقامات عربستان روز چهارشنبه نیز سه نفر دیگر را در پرونده‌های مختلف اعدام کرده بودند.

اعدام‌های جدید در عربستان پس از اعدام جمعی ۸۱ نفر در روز شنبه صورت می‌گیرد که انتقاد‌های گسترده‌ای را از سوی سازمان‌های بین المللی به همراه داشت.

براساس آمار‌های خبرگزاری فرانسه که با استناد به بیانیه‌های وزارت کشور عربستان تهیه شده، عربستان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۰ نفر را اعدام کرده است که از تعداد کل اعدام‌های این کشور در سال گذشته که به ۶۹ نفر می‌رسید، فراتر رفته است.

کمیسیاری عالی حقوق بشر سازمان ملل، با محکوم کردن اعدام‌های روز شنبه، عنوان کرد که برخی از این افراد پس از محاکمه‌هایی اعدام شدند که در آن‌ها معیار‌های بین المللی رعایت نشده بود.

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اعدام اخیر از سوی عربستان گفت: اجرای احکام اعدام پس از محاکمه‌هایی که تضمین‌های لازم برای دادرسی عادلانه را ارائه نمی‌دهند، توسط حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه ممنوع است و ممکن است به عنوان جنایت جنگی تلقی شود.

مرکز حقوق بشری خلیج فارس نیز اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است. مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی توسط مقامات سعودی مورد استفاده قرار گرفته است و این مجازات برای گسترش ترس در این کشور و ارعاب شهروندان به ویژه در میان فعالان حقوق بشر در تلاش خانواده حاکم طراحی شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در این باره با تردید در محاکمه این افراد عنوان کرد: با توجه به اقدامات خلاف قانون شایع و سیستماتیک در سیستم قضایی عربستان، به احتمال زیاد این افراد عادلانه محاکمه نشدند.

شنبه گذشته منابع خبری اعلام کردند که عربستان ۸۱ نفر از جمله ۷ یمنی و یک سوری را در بزرگترین اعدام در یک روز با ادعای داشتن عقاید انحرافی و ارتباط با تروریسم اعدام کرد. پس از اعدام این افراد اعلام کرد د ۴۱ نفر از آنان از مردم منطقه شیعه نشین قطیف بودند که تنها به جرم آنچه که رژیم آل‌سعود آن را عقائد انحرافی می‌خواند جان خود را از دست دادند. در میان این ۴۱ نفر یک نوجوان ۱۳ ساله نیز حضور داشت./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: