صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 04
کد خبر: ۱۲۸۱۰۵

مشاور اسد: توافق هسته ای ایران به زیان سوریه نیست

مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه گفت:امکان ندارد توافق هسته‌ای ایران و غرب به زیان سوریه تمام شود همان گونه که در توافق سال ۲۰۱۵ چیزی علیه یا به زیان این کشور رخ نداد.

به گزارش راهبرد معاصر «لونا الشبل» با اشاره به مذاکرات میان ایران و کشور‌های ۴+۱ تایید کرد که سوریه و ایران دو هم پیمان هستند. زمانی که هم پیمان کسی در وضعیت خوبی باشد آن نیز در وضع خوبی خواهد بود و به عکس. امکان ندارد توافق هسته‌ای ایران و غرب به زیان سوریه تمام شود همان گونه که در توافق سال ۲۰۱۵ چیزی علیه یا به زیان این کشور رخ نداد.

مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه در گفتگو با شبکه تلویزیونی ”بی بی سی عربی“ در خصوص تحولات اوکراین اعلام کرد روسیه بر اساس قوانین بین المللی و منشور ملل متحد از روسیه و ماموریت آن در دفاع از خود و سرزمین و مرز‌ها و امنیت ملی‌اش در برابر ناتو و نئونازی‌ها دفاع می‌کند.

او درباره داوطلبان حضور در جنگ اوکراین گفت: شهروندان سوری بسیاری وجود دارند که درخواست حضور در جنگ در کنار روسیه را داشتند تا پاسخ کمک‌های روسیه را بدهند، اما با شناختی که ما از وضع میدانی و عملیات نظامی روسیه داریم اکنون به حضور داوطلبان نیازی نیست و روسیه نیز به صورت رسمی درخواست اعزام داوطلبان را نداشته است. بنابر این تا درخواست رسمی صورت نگیرد سوریه نمی‌تواند به صورت رسمی در این زمینه اقدام کند.

الشبل افزود: غربی‌‎ها روسیه را از لباس‌های فاخر و مارک دار و لوازم آرایشی محروم کردند، اما مسکو می‌تواند به راحتی غرب را از انرژی و معادن و کالا‌های اساسی محروم کند. ضمن آنکه دسترسی نداشتن به مساحت روسیه که چهار برابر مساحت کشور‌های محاصره کننده است، قیمت پرواز‌ها را بالا خواهد برد. ما پیش از روسیه تحریم شدیم‏، اما توانستیم کالا‌های ضروری خود را هر چند سخت به دست آوریم. بنابر این غرب نمی‌تواند بر همه چیز سلطه داشته باشد.

مشاوره بشار اسد درباره تجاوزگری رژیم صهیونیستی به سوریه و واکنش روسیه به آن گفت: استفاده از سلاح بر اساس توافق میان دو کشور صورت می‌گیرد، نه بر اساس خواسته‌های شخصی و جنجال‌ها. برابر توافق میان مسکو و دمشق روسیه در مبارزه با تروریسم و ضربه زدن به گروه‌های تروریستی در سوریه فعالیت می‌کند و حمایت از مرز‌ها بر عهده روسیه نیست. ضمن آنکه روسیه در زمینه سیاسی و دیپلماتیک در برابر حملات «اسرائیل» سکوت نکرده است.

او اعلام کرد روابط سوریه با بسیاری از کشور‌های عرب در ۱۱ سال گذشته ادامه داشته و سفر بشار اسد به امارات در همین چارچوب صورت گرفت. برخی می‌خواهند سوریه منزوی باشد، اما این گونه نیست و روابط سوریه با کشور‌های عرب حتما نباید در چارچوب اتحادیه عرب صورت گیرد. اما مسئله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به این اتحادیه مربوط می‌شود و ما این مسائل را پیگیری نمی‌کنیم./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: