صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 18
کد خبر: ۱۳۴۳۲۱

نهاد آمریکایی:ترس اشرف غنی از کودتا دلیل فروپاشی ارتش افغانستان بود

بازرسی ویژه آمریکا برای افغانستان گفت: ترس اشرف غنی، رئیس جمهور فراری این کشور از کودتای ارتش یا توطئه آمریکا برای سرنگونی وی در کنار توافق دوحه را مهمترین دلایل فروپاشی ارتش دانسته است.

به گزارش راهبرد معاصر بازرسی ویژه آمریکا برای افغانستان (سیگار) در گزارش جدید خود به جزئیات سقوط ارتش افغانستان پرداخته است. 

سیگار در این گزارش بی‌اعتمادی و ناکارآمدی مقامات دولتی افغانستان و همچنین ترس اشرف غنی، رئیس جمهور فراری این کشور از کودتای ارتش یا توطئه آمریکا برای سرنگونی وی در کنار توافق دوحه را مهمترین دلایل فروپاشی ارتش دانسته است.

در بخشی از گزارش سیگار آمده است که نهادهای امنیتی افغانستان در آوریل 2021 گزارش مهمی در خصوص عزم آمریکا برای عقب‌نشینی کامل نظامی را به اطلاع رئیس جمهور وقت اطلاع می‌دهند، اما غنی  پس از آن که معاون رئیس‌جمهور وقت به او گفته که این «نقشه‌ آمریکا» است، این موضوع را نادیده گرفته است. 

 

 

به گفته این نهاد آمریکایی، تنها 5 روز پس از جلسه مهم، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود برای خروج کامل از افغانستان را اعلام کرد.

نهاد بازرسی آمریکا در افغانستان همچنین گزارش داده است که اشرف غنی، همزمان با توافق دوحه و ترس از توطئه آمریکا برای برکناری وی بسیاری از فرماندهان ارشد نظامی را به ظن عدم وفاداری کنار گذاشته و این موضوع علاوه بر لطمه زدن به روحیه نظامیان، راهبرد دفاعی ارتش را تضیعف و در نهایت به سقوط کابل کمک کرده است. 

واشنگتن پست به نقل از سیگار به هزینه هنگفت نظامی برای ارتش افغانستان پرداخته و نوشته است که تصمیم آمریکا برای خروج نظامیان و پیمانکاران به رغم ناتوانایی ارتش افغانستان برای دفاع از کشور مهمترین دلیل فروپاشی و در نهایت قدرت گرفتن طالبان است.

دیوید برنو، یکی از فرماندهان سابق آمریکا در خصوص فروپاشی ارتش افغانستان گفته است که خروج نظامیان از این کشور همانند برداشتن پایه‌های یک چادر است و انتظار پابرجا ماندن آن است.

 

 

وی افزود: ارتش افغانستان تا حد زیادی به دلیل از دست دادن حمله‌های هوایی آمریکا در حمایت از افغان‌ها قادر به محافظت از خود نبود و به یکباره حمایت های هوایی 98 درصد کاهش یافت که عامل مهمی در ناتوانی ارتش بوده است.

به گفته سیگار، بدون حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی، ارتش افغانستان مجبور شد تا عمدتا در سراسر کشور در مواضع دفاعی قرار گیرد. بر اساس توافق با طالبان، هواپیماهای امریکایی نمی‌توانستند گروه‌های طالبان را که در فاصله‌ حدود ۵۰۰ متری منتظر بودند، هدف قرار دهند و این به طالبان در هدف قرار دادن واحدهای نظامی افغانستان برتری می‌داد.

سیگار گزارش داده است که توافق آمریکا با طالبان هم‌چنین به مشکلات روحی در ارتش و پلیس افغانستان دامن زد. این گزارش به نقل از یکی از فرماندهان ارتش افغانستان می‌گوید که سربازان عادی به دلیل روحیه‌ ضعیف، مستعد معامله‌ با طالبان بودند.

سیگار گفته است که در ماه‌های منتهی به فروپاشی کابل، آمریکا صرفا نظاره گر جنگ بوده و طالبان نیز از این فرصت استفاده کرده و با تبلیغات و اطلاعات نادرست مبنی بر واگذاری واحدهای نظامی محلی از سوی آمریکا به طالبان، نظامیان و پلیس محلی را به ترک مقرهای نظامی تشویق می‌کرد. 

این نهاد آمریکایی همچنین افزوده است که بسیاری از مناطق افغانستان به کمک توافق با افراد پرنفوذ، فرماندهان نظامی و افراد محلی بدون حتی شلیک گلوله به طالبان تسلیم شد. 

سیگار در نهایت در جمع بندی گزارش خود عنوان کرده است که ارتش افغانستان هیچگاه به صورت مستقل آموزش ندیده و این امر باعث شد به دنبال قطع حمایت هوایی از هم فروپاشید. /فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: