صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 12
کد خبر: ۱۳۷۲۴۶
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد؛

چرا آمریکا تمایلی به پایان جنگ اوکراین ندارد؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با رد این موضوع که آمریکا به دنبال آتش‌بس در اوکراین است، گفت: آمریکا مایل است جنگ اوکراین تا جایی ادامه بیابد که روند فرسایشی به خود بگیرد، قدرت روسیه ته بکشد و یا اینکه روس‌ها در این نبرد شکست بخورند. از سوی دیگر امریکایی‌ها در تلاشند تا نقش آفرینی روسیه در تامین انرژی جهان را نیز در بازار انرژی کمرنگ‌تر از هرزمان دیگر نمایند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، سیاست آمریکا در قبال جنگ اوکراین و روسیه همانند سیاست‌گذاری‌هایی که عموما نه منافع ملت‌ها، بلکه منافع خود را تامین کند، اعمال می‌شود. این بار نیز برای دولتمردان امریکایی نفع ملت‌های روس و اوکراین در اولویت قرار ندارد بلکه نشانه‌های پیدا و پنهان حکایت از تلاش کاخ سفید برای تشدید حملات نظامی بین دو طرف دارد.امیرعلی ابوالفتح، کارشناس سیاست خارجی و آمریکا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» سیاست آمریکا در قبال بحران اوکراین را تحلیل و بررسی کرده است.

 

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» در خصوص سیاست‌های دولت آمریکا در خصوص جنگ اوکراین و تلاش برای وارد کردن فشار حداکثری به روسیه حتی به قیمت طولانی شدن جنگ بین دو کشور گفت: در مجموعه سیاست‌ها و واکنش‌هایی که دولت آمریکا تاکنون از خود بروز داده است نمی‌توان کمترین نشانه‌ای دال بر این موضوع که آمریکا علاقه‌ای به ایجاد آتش‌بس بین اوکراین و روسیه دارد، یافت. آمریکایی‌ها برای شکست روسیه از آب گل آلود جنک اوکراین برای خود ماهی می‌گیرند و به دنبال دستاوردهایی هستند که در صورت تداوم این جنگ روی آن حساب خاصی باز کرده‌اند.

 

وی در این‌باره گفت: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه آمریکایی‌ها تا زمان کاهش توان ملی روسیه به گونه‌ای که نتواند مانع پیوستن همسایگان اوکراین به ناتو شود، با موضوعی به نام آتش بس موافققت نمی کنند، بنابراین آمریکا مایل است جنگ تا جایی ادامه بیابد که روند فرسایشی به خود بگیرد، قدرت روسیه ته بکشد و یا اینکه روس‌ها شکست بخورند و قدرت ملی روسیه کاهش بیابد، ضمن اینکه بر آن هستند تا روس‌ها اثر گذاری خود را در بازار انرژی از دست دهند، یا اثر گذاری آنها در حوزه نفت وگاز در سطح بین‌الملل تقلیل پیدا کند در این صورت احتمال موافقت آمریکا با برقراری آتش‌بس در اوکراین وجود دارد.

 

ابوالفتح درباره دلایل حمایت تسلیحاتی آمریکا از اوکراین توضیحاتی داد و گفت: آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند تسلیحات مورد نیاز اوکراینی‌ها را تامین می‌کنند و سلاح در اختیار مقامات اوکراینی قرار می‌دهند به امید تغییر توازن قوا در جنگ به نفع اوکراین، به طوری که با فرسایشی شدن هزینه جنگ برای پوتین به قدری بالا برود که درخواست صلح کند تا آن زمان غرب در جریان مذاکرات صلح خواسته‌های خود را به مسکو تحمیل نماید، هرچند هم این زمان آنقدر نزدیک نباشد و تا رسیدن به این نقطه مسیر طولانی درپیش رو داشته باشیم.

 

این کارشناس سیاست خارجی با رد این موضوع که آمریکا به دنبال آتش‌بس در اوکراین است، خاطر نشان کرد: اینکه تصور شود آمریکایی‌ها به دنبال آتش بس در جنگ روسیه و اوکراین هستند با هیچ کدام از رفتارهای آمریکا مطابقت ندارد، البته به این معنا نیست که آنها نمی‌خواهند آتش‌بس شود، بلکه آنها زمانی حاضر به پذیرش آتش‌بس خواهند شد، که توازن قوا به نفع اوکراین باشد و دست بالا را داشته باشند و روسیه مجبور به پذیرش شرایط صلح شود، در حالی که این شرایط هنوز برایشان مقدور نشده لذا تلاشی برای ایجاد آتش‌بس نمی‌کنند.

 

وی در این‌باره تصریح کرد: هدف از ارسال سلاح به اوکراین نیز ناشی از نابرابری جنگ بین روسیه و اوکراین است. تا زمانی که روس‌ها در جبهه‌های جنگ دست بالا و برتری نظامی داشته باشند. شرایط عادلانه‌ای برای صلح ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر مشخص نیست شرایط اوکراین برای ایجاد آتش‌بس چیست، اما معتقدم امریکایی‌ها در حال حاضر به دنبال آتش بس نیستند، بلکه به دنبال تشدید جنگ، افزایش سطح درگیری‌ها و وادار کردن روسیه به پذیرش یک جنگ سنگین هستند تا در ادامه راه شاهد از دست رفتن قوای روس در این جنگ باشند.

نظر شما