صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 12
کد خبر: ۱۳۸۰۱۴

یوزپلنگ ایران دوباره باردار می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ ماده «ایران» پس از گذشت سه ماه (۲ دوره فحلی) دوباره می‌تواند وارد مرحله آمیزش و لقاح برای باروری شود.

به گزارش راهبرد معاصر، بهرامعلی ظاهری روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط‌زیست، ابراز داشت: پیتر کالدوِل دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی از کشور آفریقای جنوبی در معاینه یوزپلنگ تازه‌زایمان کرده ایران گفت که وضعیت جسمی «ایران» مطلوب است و حالت طبیعی دارد و پس از طی ۲ مرحله فحلی آماده برای لقاح است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یوزپلنگ‌ها تا سن ۱۲ سالگی قدرت زادآوری دارند، گفت: ۲ ماده زادآور یوزپلنگ در استان سمنان شناسنامه دار هستند و نشان می‌دهد زیستگاه استان مامن امن زادآوری یوزپلنگ است.

وی با بیان اینکه اگر اختلال ژنتیک در توله‌ها اثبات شود باید یوزنر برای زادآوری یوزپلنگ «ایران» تغییر کند، بیان کرد: متخصصان بومی شاید تجربه کم در زادآوری گربه‌سانان گوشت‌خوار داشته باشند، اما سلامت یوز مادر با عمل سزارین نشان می‌دهد علم و فن لازم را داریم.

وی افزود: یوزپلنگ «ایران» سال ۱۳۹۸ حین قاچاق کشف به زادگاهش در پارک ملی توران آورده شد، اما اکنون با کمک متخصصان داخلی و دانش‌بومی موفق به زادآوری شد و اکنون برای اولین بار سند راهبردی یوزپلنگ تدوین شده و در دست تکمیل است و زایش در اسارت نیز براساس سند و برنامه‌ریزی‌ها با درنظر گرفتن تمام فرضیه‌ها انجام شد.

ظاهری اظهار داشت: سزارین یوزپلنگ طی بررسی کارشناسی با دستور و هماهنگی معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد و غروب ۱۱ اردیبهشت سزارین با تجهیزات آماده طبق سند تدوین شده انجام شد، اما بعد از ۲ روز زایش یک توله به دلیل نارسایی تلف شد.

وی یادآور شد: متخصصان آفریقایی تاکید بر شیوه دستی برای شیردهی یوزپلنگ‌ها داشتند، اما نسخه آن‌ها برای یوزپلنگ‌های در اسارت است و یوزپلنگ‌های ایرانی زادگاهشان در اسارت نبوده است و همان شب تولد توله‌ها آغوز برای تغذیه دوشیده شد، مادر پذیرای شیردهی نبود. /ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: