صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 28
کد خبر: ۱۴۰۲۲۰

رئیس سازمان زندان ها: بالاتر از حد میانگین جهانی زندانی در ایران داریم

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با اعلام اینکه جمعیت کیفری ما نسبت به کل جمعیت کشور عدد بالایی است، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، بالاتر از حد میانگین جهانی زندانی در زندان‌های کشور داریم.

به گزارش راهبرد معاصر، غلامعلی محمدی در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت امروز زندان‌های کشور اظهار داشت: به صورت کلی، تراکم جمعیت کیفری در زندان‌های کشور در حد مطلوب نیست، چون ما با افزایش تراکم جمعیت کیفری مواجه هستیم که سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری مورد تصویب قرار گرفته است.

محمدی تصریح کرد: اگر ما با تراکم جمعیت کیفری مواجه نبودیم در بالاترین سطح تصمیم گیری در نظام که مجمع تشخیص مصلحت نظام است، سیاست‌های مربوط به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را مورد تصویب قرار دهد، همچنین اگر با این تراکم مواجه نبودیم در سند تحول قضایی به این موضوع پرداخته نمی‌شد.

وی با بیان اینکه ما در تمام زندان‌ها با تراکم جمعیت کیفری مواجه نیستیم، گفت: یک دسته از زندان‌ها هستند که ظرفیت اسمی آن‌ها بیشتر از تعداد زندانیان موجود است، یک دسته از زندان‌ها ظرفیت اسمی متناسب با زندانیان است و یک دسته دیگر از زندان‌ها که نوعا زندان‌های قدیمی داخل شهر‌ها هستند، نتوانستیم توسعه‌های عمرانی را در مورد آن‌ها انجام دهیم و ظرف و مظرف هیچ تناسبی با هم ندارد.

رئیس سازمان زندان‌ها با اعلام اینکه جمعیت کیفری ما نسبت به کل جمعیت کشور عدد بالایی است، افزود: در جمهوری اسلامی ایران ما بالاتر از حد میانگین جهانی زندانی در زندان‌های کشور داریم.

محمدی تصریح کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار موثری درباره توسعه فضا‌های فیزیکی صورت گرفته است که موجب شده نسبت به دو دهه گذشته وضعیت زندان‌های ما از حیث توسعه فضا‌های فیزیکی بسیار بهبود یابد هرچند که هنوز به سطح مطلوب نرسیدیم و مترصد هستیم که با جذب اعتبارات نسبت به این امر اقدام کنیم.

وی افزود: توسعه فضا‌های فیزیکی یک بخش از کار است، اما در صورتی که یک بودجه کلانی را هم به ما اختصاص بدهند و ما این توان را داشته باشیم که فضا‌های فیزیکی را توسعه بدهیم منتظر هستیم که جمعیت زندانیان را کم کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: در این راستا قانون‌گذار، جایگزین‌های حبس را در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ پیش‌بینی کرده و اکنون هم موضوع استفاده از پابند‌های الکترونیک است.

محمدی با تاکید بر اینکه با بهره مندی از فناوری‌های نوین و تکنولوژی روز قادر به ایجاد زندان مجازی هستیم، گفت: زندان و حبس چیزی جز محدود کردن فرد نیست بنابراین زندان موضوعیت ندارد و آن چه موضوعیت دارد حبس و محدودیت است و اکنون که می‌توانیم این محدودیت را با استفاده از ابزار‌های نوین و به صورت مجازی ایجاد کنیم چرا این کار را انجام ندهیم.

وی ادامه داد: استفاده از پابند‌های الکترونیک در راستای بهره‌مندی از سامانه‌های الکترونیک است تا برخی از محکومان و زندانیانی که واجد شرایط هستند (زندانیان جرایم سبک و زندانیانی که حضور آن‌ها در جامعه مخل نظم و امنیت نیست) بتوانند از این ارفاق قانونی برخوردار شوند./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: