صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 23
کد خبر: ۱۴۳۶۰۵
رحمان سعادت، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می دهد:

تاثیر توافق اوکراین و روسیه بر بازار غلات چیست؟

رحمان سعادت، کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه جهان نیازمند راه اندازی و تشکیل سازمانی برای مدیریت گندم به منظور جلوگیری از افزایش قیمت است، تصریح کرد: تولید کنندگان گندم نقش اساسی در تعیین قیمت این محصول راهبردی دارند. روسیه و اوکراین جزو بزرگترین تولید کنندگان گندم جهان به شمار می روند، به همین دلیل انعقاد هرگونه قرارداد همکاری با کشورهای منطقه مانند ترکیه و همکاری با سازمان های بین المللی و توافق های منطقه ای می تواند در تضمین امنیت غذایی به ویژه امنیت نان تأثیرگذار باشد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه چندی پیش در سفر به تهران با مقام های دولت درباره ترتیبات اجرای تعهدات و توافقات انجام شده در سفر آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به مسکو گفت و گو کرد. نواک علاوه بر معاونت نخست‌وزیر، مسئولیت روابط مسکو با اوپک را نیز برعهده دارد. این موضوع با توجه به درگیری روسیه با تحریم‌های آمریکا و اروپا در حوزه تحریم انرژی اهمیت می‌یابد. اشتراک تجربیات تهران و مسکو در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی و تعامل در زمینه افزایش درآمدهای ارزی حاصل از آن می‌تواند نتیجه این سفر باشد.

 
طبق برخی گمانه‌زنی‌ها نواک از مهم‌ترین مقام‌‌های کرملین است که با الیگارش‌های مشهور و ثروتمند روسیه ارتباط دارد. این موضوع می‌تواند زمینه‌های ارتباط قوی‌تر تجار و بازرگانان ایرانی با این افراد به ویژه در حوزه رفع تحریم‌ها را فراهم کند و بلوک قوی‌تری از کشورهای تحت تحریم را شکل دهد.

جهان نیازمند راه اندازی و تشکیل اوپک گندم برای جلوگیری از افزایش قیمت گندم، غلات و تأمین و توزیع درست آن به کشورهای متقاضی است


در شرایطی که جنگ اوکراین به افزایش قیمت گندم و دانه‌های روغنی منجر شده است، ایران می‌تواند از فرصت توسعه روابط اقتصادی با روسیه برای تسهیل تأمین این نیازمندی‌ها بهره‌مند شود. به ویژه در شرایطی که جلوگیری از نارضایتی‌های اقتصادی در راستای حفظ اهرم‌های فشار و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا اهمیت راهبردی دارد.

 
رحمان سعادت، کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اثرات امضای توافقنامه صادرات غلات اوکراین به ترکیه با نظارت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: جنگ اوکراین، خشکسالی و گرمای بی سابقه ای که زمین را تحت تأثیر خود قرار داده مجموعه عواملی است که دست به دست هم داده تا مردم جهان دچار مخاطراتی در تأمین غذای خود شوند. امنیت غذایی جهان تحت تأثیر این مؤلفه ها قرار گرفته که یکی از راهبردی ترین محصولات غذایی مورد نیاز مردم، یعنی گندم نیز از این حیث برجسته شده است.


وی افزود: با توجه به بحران های مذکور به نظر می آید دنیا به دنبال داشتن چیزی شبیه اوپک برای تهیه غلات و مواد غذایی راهبردی مانند گندم است؛ همانند اوپک نفتی که در دهه های گذشته برای مدیریت قیمت نفت به وسیله کشورهای صادر و واردکننده نفت تشکیل شد.

 
این کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه جهان نیازمند راه اندازی و تشکیل سازمانی برای مدیریت گندم برای جلوگیری از افزایش قیمت است، تصریح کرد: تولید کنندگان گندم نقش اساسی در تعیین قیمت این محصول راهبردی دارند. روسیه و اوکراین جزو بزرگترین تولید کنندگان گندم جهان به شمار می روند، به همین دلیل انعقاد هرگونه قرارداد همکاری با کشورهای منطقه مانند ترکیه و همکاری با سازمان های بین المللی و توافق های منطقه ای می تواند در تضمین امنیت غذایی به ویژه امنیت نان تأثیرگذار باشد.


سعادت تصریح کرد: ایران، روسیه و ترکیه در کنار هم می توانند تحریم های غرب را تحت تأثیر توانمندی های خود قرار دهند. روسیه با توجه به شرایطی که در حوزه گندم دارد می تواند با انعقاد قراردادهایی که تضمین هایی به کشورهای منطقه می دهد، به ویژه کشورهای همسایه و متحد، کمک قابل توجهی به کاهش تورم غذایی و حفظ امنیت غذایی داشته باشد.


وی گفت: متأسفانه برخلاف تصوری که صنعت را پیشران اقتصادی در نظر می گیرند، واقعیت این است که امروز یکی از اصلی ترین موضوعاتی که امنیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، در حوزه کشش های قیمتی و کالاهای مربوط به کشاوزی است، زیرا با سفره و معیشت مردم و توان اقتصادی آنها در راستای تأمین ضروریات زندگی آنها سر و کار دارد. از این رو قابل پیش بینی است در آینده کشورهایی می توانند تأثیرگذار باشند که اقتصاد کشاورزی خوبی داشته باشند.

واقعیت این است که امروز یکی از اصلی ترین موضوعاتی که امنیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، در حوزه کشش های قیمتی و کالاهای مربوط به کشاوزی است، زیرا با سفره و معیشت مردم و توان اقتصادی آنها در راستای تأمین ضروریات زندگی آنها سر و کار دارد


این کارشناس اقتصاد بین الملل عنوان کرد: وضعیت کنونی جهان که نیاز به گندم را چند برابر کرده، به افزایش قیمت کالاهای اساسی و نگرانی مردم جهان از تأمین غذای خود منجر شده است. افزایش تورم در کالاهای خوراکی این احتمال را تقویت می کند کشورهای اروپایی و سایر کشورها برای این موضوع مانند واردات نفت تدبیری بیندیشند.

 
وی افزود: تأمین غلات و مواد غذایی برای کشورها آنقدر مهم است که پیش بینی می شود دولتهای وارد کننده گندم در سال های آتی به دنبال استفاده از فناوری ها و برنامه های جدید برای تولید گندم باشند و به نوعی تراز گندم در دنیا برقرار باشد تا وابستگی خود را به واردات این نوع کالاها به کشورهای صادرکننده  به شدت کاهش دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: