صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 16
کد خبر: ۱۴۷۰۸۹
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

رسوایی آزادی بیان به سبک غربی در پی حمله به سلمان رشدی

رسانه‌های غربی حمله به سلمان رشدی را حمله به آزادی بیان قلمداد کردند و این در حالی است که آزادی بیان به سبک غربی با آزادی بیان با ترجمانی که در سازمان ملل متحد هست، فرسنگ‌ها فاصله دارد. آزادی بیان غربی می‌گوید می‌توانید هر توهینی را علیه اسلام و ادیان آسمانی رواج دهید و انتشار بدهید و آب از آب تکان نخورد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روز جمعه 12 آگوست ساعت به وقت محلی 11 صبح است که در مرکز آموزشی «چوتوکوآ» واقع در غرب نیویورک سلمان رشدی، نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی پشت تریبون قرار گرفت تا سخنرانی کند. هادی مطر، جوان 24 ساله اهل نیوجرسی ناگهان به سخنران حمله ور می شود و ضرباتی را با چاقو وارد می کند و  رشدی نقش بر زمین می شود.


سخنگوی رشدی می گوید، اوضاع زیاد خوب نیست و شاید یکی از چشم هایش را از دست بدهد، کبد او هم آسیب دیده است. مقام های غربی به محض اطلاع از حمله به سلمان رشدی طبق پیش بینی ها شروع به بیان نظراتشان درباره آزادی بیان کردند؛ پریتی پتل، وزیر کشور انگلیس گفت‌ «آزادی بیان ارزشی است که ما آن را گرامی می‌داریم و تلاش برای تضعیف آن نباید تحمل شود».


وی در حالی دم از آزادی بیان می زند که چندی پیش جولیان آسانژ، شهروند استرالیایی و سردبیر پایگاه افشاگر ویکی لیکس به خاطر انتشار ۲۵۰ هزار سند از جنایت های آمریکا و متحدانش با موضوع کشتار غیرنظامیان در عراق و افغانستان در دادگاهی در انگلیس محکوم و قرار شد طبق رأی دادگاه برای ادامه محکومیتش به آمریکا مسترد شود. همچنین در صورت محکومیت در دادگاه آمریکایی به ۱۷۵ سال حبس محکوم خواهد شد، آن هم به خاطر انتشار اسناد کشتار غیرنظامیان در عراق و افغانستان.

رسانه های غربی حمله به سلمان رشدی را حمله به آزادی بیان قلمداد کردند و این درحالی است که آزادی بیان به سبک غربی با آزادی بیان با ترجمانی که در سازمان ملل متحد هست، فرسنگ‌ها فاصله دارد


استلا موریس، همسر آسانژ با به چالش کشیدن ادعای ازادی و حقوق بشر در آمریکا و انگلیس گفت: جولیان به این علت در زندان است که در جایگاه خبرنگار، جرائم شکنجه گران و قاتلان سازمان سیا را افشا کرد و نظام آمریکا پس از افشای جنایاتش مترصد کشتن آسانژ شد. با این رویکرد آزادی مطبوعات و دموکراسی در این کشور‌ها چه معنا دارد؟

 


جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز درباره حمله به سلمان رشدی نگران حمله به آزادی بیان در جهان شد و گفت: حمله ناجوانمردانه به سلمان رشدی ضربه‌ای به آزادی بیان است که جهان ما بر آن تکیه می‌کند.


ترودو در حالی دم از آزادی بیان می زند که چندی پیش در مقابل زیر گرفتن چهار عضو یک خانواده مسلمان که در جریان حمله با کامیون به وسیله جوانی کانادایی کشته شدند به جای متهم کردن شهروند کانادایی، در مقابل دوربین گفت: با مشاهده چنین خشونتی چه طور می‌توانید بگویید اسلام‌هراسی (در کانادا) وجود ندارد؟


وی هیچ گاه در سخنانش با موضوع پاسداشت آزادی بیان و حقوق انسانها درباره پیدا شدن گورهای دسته جمعی کودکان که هر چند وقت یکبار در نقاط مختلف کانادا خبرسلز می شود، مطلبی عنوان نمی کند.


یئیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمله به سلمان رشدی را «حمله به آزادی‌ها و ارز‌ش‌ها» خواند، آن را به ایران نسبت داد و گفت: این حمله نتیجه دهه‌ها فتنه‌انگیزی به وسیله یک رژیم افراطی است.


وی در حالی مدعی آزادی بیان و نگران ارزش ها می شود که پايگاه اينترنتی نشريه هاآرتص، چاپ رژيم صهيونيستی در مقاله ای به قلم «يوری اونری» با بیان اينکه رژیم صهیونیستی در سراشيبی خطرناکی قرار گرفته است نوشت، حق آزادی بيان و ابراز عقايد در این رژیم صرفاً ادعايی توخالی است.


همه این موارد در حالی است که هم‌زمان با افتتاح سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی در شهر قدس 55 فلسطینی شهید و یک هزار و 800 نفر دیگر زخمی شدند که این آمار در حال افزایش است. همچنین از سال 1987 تاکنون بیش از 42 هزار فلسطینی شهید شده اند.

 

مرکز حقوق بشری «عین الانسانیة» یمن نیز سال گذشته میلادی اعلام کرده بود: در 2 هزار و 400 روز آغاز جنگ یک سویه علیه یمن ۴۴ هزار و ۲۲۱ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند و از میان کشته شدگان 4 هزار و 270 نفر کودک و 2 هزار و 850 نفر زن هستند.

آزادی بیان غربی انتشار کتاب موهن آیات شیطانی را ارج می نهد و از نویسنده اش سالها محافظت می کند تا مبادا به او گزندی برسد


اینها تنها بخشی از آزادی بیان به سبک غربی است. رسانه های غربی حمله به سلمان رشدی را حمله به آزادی بیان قلمداد کردند و این درحالی است که آزادی بیان به سبک غربی با آزادی بیان با ترجمانی که در سازمان ملل متحد هست، فرسنگ‌ها فاصله دارد. آزادی بیان غربی می‌گوید می توانید هر توهینی را علیه اسلام و ادیان آسمانی رواج دهید و انتشار بدهید و آب از آب تکان نخورد. آزادی بیان غربی می‌گوید می توانید کاریکاتوری موهن از پیامبر اکرم (ص) در نشریه فکاهی شارلی اِبدو ترسیم کنید و فریاد زنده باد آزادی بیان سر دهید.

 
شارلی اِبدو در شماره آخر خود درباره فتوای حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر مرتد خواندن و حکم اعدام سلمان رشدی نوشت: فتوای سلمان رشدی بیش از هر چیز فتنه‌انگیز است، زیرا آنچه او در کتابش آیات شیطانی نوشته بود، مطلقاً بی‌احترامی به اسلام نبود.


آزادی بیان غربی انتشار کتاب موهن آیات شیطانی را ارج می نهد و از نویسنده اش سالها محافظت می کند تا مبادا به او گزندی برسد. کتاب منتشر شده به وسیله رشدی در سال ۱۳۶۷ منتشر شد و امام راحل (ره) حکم به ارتداد وی داد تا زمین برای او تنگ شود. در تمام این سالها سلمان رشدی از ترس کشته شدن زندگی مخفیانه ای داشت؛ گرچه برخی ساده لوحان قسم ها خوردند و از هر فرصتی برای ابراز عقیده استفاده می کنند تا حکم را فاقد وجاهت بدانند و با مغلطه سعی می کنند سازنده توجیهات باطل باشند، اما باید بدانند با این موضع گیری ها عرصه بر شیاطین تنگ تر می شود.

 
با وجود این، حمله به عنصر خبیثی همچون سلمان رشدی مهدورالدم  که سالهاست از ترس جانش دو شب پی در پی را یک جا نخوابیده، برای ملت های مسلمان جهان معامله دو سر برد هست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: