صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 25
کد خبر: ۱۴۸۴۷۶
«راهبرد معاصر» گزارش می‌کند؛

رمزگشایی از کارشکنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند توافق

با توجه به صحبت‌های مطرح شده از سوی مذاکره کنندگان حاضر در مذاکرات به نظر می‌آید احتمالاً در روزهای آینده بازگشت مجدد آمریکا به برجام در رسانه‌های جهان مخابره شود. با وجود این، بیان ادعاهای بی‌اساس مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی زنگ خطر را برای تهران به صدا در می‌آورد که آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی فرآیند نقض احتمالی توافق را آغاز کرده و به دنبال راهی برای نقض عهد مجدد است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی که بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از نظر مثبت بیشتر اعضای حاضر در مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم ها درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا خبر می‌دهند، بار دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نقش «پلیس بد» این دور از مذاکرات حاضر شد و از  ایران خواست تا تهران به ادعای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های سایت‌های اعلام نشده خود پاسخ دهد.


نوع اظهار نظر و صحبت‌های گروسی درباره پرونده‌های پادمانی ایران به گونه‌ای است که گویی وی نقش تخصصی و حرفه‌ای آژانس را فراموش کرده و خود را در ردیف دشمنان دولت-ملت ایران قرار داده است.

به نظر می‌آید آژانس به دنبال فرا رفتن از متن برجام و در نقش بازوی جاسوسی دولت‌های غربی به دنبال دسترسی به نقاط حساس و اعلام نشده کشور است


سه شنبه 23 آگوست گروسی در مصاحبه با شبکه «پی.بی.اس»، در اظهاراتی غیر سازنده ایران را به همکاری کافی نداشتن  با آژانس متهم کرد، در پاسخ به سؤال مجری این شبکه درباره جواب ایران به ادعای مواد هسته‌ای اعلام نشده، پاسخ منفی داد و افزود: باید توضیح کافی درباره فعالیت انجام شده، نوع آن و مواد استفاده شده داشته باشیم.


به نظر می‌آید آژانس به دنبال فرا رفتن از متن برجام و در نقش بازوی جاسوسی دولت‌های غربی به دنبال دسترسی به نقاط حساس و اعلام نشده کشور است. پیش تر نیز در دور نخست مذاکرات رفع تحریم ها آمریکایی خواستار دسترسی به مناطق خاصی همچون پایگاه‌های نظامی کشور بودند، اما مسئول وقت این سازمان درگیر بازی‌های سیاسی نشد و وظیفه ذاتی آژانس را دنبال می‌کرد. حال رافائل گروسی با تکرار ادعاهای بی‌پایه صهیونیست‌ها که ریشه در جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای دارد، به دنبال باز نگه داشتن پرونده ایران حتی با وجود بازگشت آمریکا به برجام است. به نظر می‌آید بازگو شدن مجدد این ادعاها در رسانه‌ها یکی از آخرین تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای حفظ وضع امنیتی علیه کشورمان باشد تا به این وسیله جلوی رفع تحریم ها را بگیرند یا آنکه اجازه بهره‌مندی تهران از امتیازات اقتصادی این توافق را ندهند.


تهران در مسیر بازگشت آمریکا به برجام سه خواسته اصلی را دنبال کرده است؛

  1. ارائه تضمین از سوی آمریکایی‌ها در زمینه به کار نبردن تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های خارجی در صورت خروج مجدد از برجام
  2. خروج نهادها، سازمان‌‌ها و شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران از لیست تحریمی FTO  
  3. بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

پافشاری بر روی این اصول طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری در آغاز دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها و با هدف جلوگیری از بدعهدی مجدد و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دنبال شده است. اکنون پافشاری غیر حرفه‌ای گروسی در زمینه بازرسی مأموران آژانس از سایت‌های غیراتمی ایران به معنای ایجاد حفره مجدد در توافق احتمالی برای زیر فشار قرار دادن تهران، حرکت به سمت برجام‌های منطقه‌ای-موشکی و بهانه لازم برای نقض عهد مجدد توافق است. در چنین شرایطی تیم سیاسی-فنی کشورمان باید به دور از هیجان رسانه‌ای بر روی خطوط قرمز نظام تأکید کند و اجازه تحمیل توافقی ضعیف را به طرف غربی ندهند.


نکته دیگر، ترسیم فضایی امن برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران و شرکت‌های بزرگ خارجی است. بی‌شک بازماندن پرونده‌های پادمانی سبب جلوگیری نفع میان‌مدت و بلند‌مدت بازگشت آمریکا به برجام برای کشور می‌شود. به عنوان نمونه، شرکت تویوتا اگر احساس کند ممکن است در آینده‌ای نزدیک بار دیگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های حاضر در ایران را احیا کند، هرگز به سمت سرمایه‌گذاری بلند مدت و انتقال فناوری به ایران حرکت نمی کند و ترجیح می‌دهد با کشورهای با خطرپذیری کمتر معامله کند.


به عبارت دیگر، کسانی که به دنبال برجسته‌سازی منافع اقتصادی برجام در میان مخاطبان ایرانی هستند باید بدانند تداوم وضعیت امنیتی پرونده هسته‌ای ایران جلوی هرگونه نفع کلان اقتصادی و توسعه کشور را می‌گیرد. در صورت بازگشت آمریا به برجام و بازماندن پرونده‌های ایران در آژانس، تهران در بهترین حالت می‌تواند روزی 2.5 میلیون الی 3 میلیون بشکه نفت در روز بفروشد و پول آن را با تأیید وزارت خرانه‌داری آمریکا وارد کشور کند؛ اما نمی‌تواند به ورود سرمایه خارجی یا تعریف پروژه مشترک با شرکت‌های بزرگ جهان امیدی داشته باشد.

 

 بهره سخن

با توجه به صحبت‌های مطرح شده از سوی مذاکره کنندگان حاضر در مذاکرات و خبرنگاران مطلع از آخرین وضعیت رفع تحریم ها به نظر می‌آید احتمالاً در روزهای آینده بازگشت مجدد آمریکا به برجام در رسانه‌های جهان مخابره شود. با وجود این، بیان ادعاهای بی‌اساس رافائل گروسی زنگ خطر را برای تهران به صدا در می‌آورد که آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی فرآیند نقض احتمالی توافق را آغاز کرده و به دنبال راهی برای نقض عهد مجدد و بازگرداندن فشار بر روی ایران در صورت تن ندادن به خواسته‌های بی‌پایان غرب است.

کسانی که به دنبال برجسته‌سازی منافع اقتصادی برجام در میان مخاطبان ایرانی هستند باید بدانند تداوم وضعیت امنیتی پرونده هسته‌ای ایران جلوی هرگونه نفع کلان اقتصادی و توسعه کشور را می‌گیرد


در شرایطی که جوزپ بول، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخن از پاسخ معقولانه ایران می‌دهد و گروسی صحبت از همکاری لازم نداشتن ایران با آژانس به میان می‌آورد، به نظر می‌آید غربی‌ها بازی تکراری جلب اعتماد تیم مذاکره کننده و سپس کسب امتیاز از تهران را آغاز کرده اند. در چنین صحنه آرایی لازم است تهران با حفظ اصول خود تا لحظه آخر مذاکرات اجازه کسب امتیازات غیر معقول به طرف غربی ندهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: