صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۰۲
  • پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 08 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 13
کد خبر: ۱۵۰۴۱۱
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

آغاز پروژه مقصرنمایی غرب علیه ایران

بی‌تردید شکاف‌ها و موارد اختلاف میان ایران و آمریکا کاهش یافته است، اما حفظ ابهام در متن توافق بازگشت به برجام یا بازماندن پرونده‌های پادمانی ایران این فرصت را در اختیار واشنگتن قرار می‌دهد در صورت نیاز از برجام خارج شود یا تعهدات خود را کاهش دهد. در چنین شرایطی واشنگتن به دنبال آن است اگر نتواند نقاط ضعف موجود در برجام را حفظ کند، ایران را به‌عنوان متهم اصلی شکست توافق معرفی کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روز شنبه تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در بیانیه‌ای یک سویه و غیر سازنده ایران را به نداشتن اراده جدی برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 متهم کردند. این بیانیه زمانی منتشر شد که تهران و واشنگتن در حال تبادل پینگ پنگی نظر خود درباره طرح پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هدف بازگشت آمریکا به برجام هستند و انتشار این متن می‌تواند به عنوان «دوپینگی» در راستای تقویت جناح آمریکا تعبیر شود. استفاده از واژه‌های «غیر منطقی»، «غیر سازنده»، «بازگشت به عقب»، «نامربوط» و «زیاده‌خواهانه» از طرف دیپلمات‌های اروپایی به معنای برنامه‌ریزی بروکسل و واشنگتن برای آغاز پروژه مقصرنمایی تیم ایرانی در جریان مذاکرات رفع تحریمهاست.

اقدامات و مواضع اخیر رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد وی وظایف حرفه‌ای این نهاد بین‌المللی در حفظ موضع بی‌طرفی و سیاسی کردن پرونده‌ کشورها را فراموش کرده و پیگیری اسناد غیر معتبر سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده است

 

نشست شورای حکام

در آستانه برگزاری نشست شورای حکام، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در توئیتی از بررسی پرونده هسته‌ای ایران در این نشست خبر داد و نوشت: انتقال مواد هسته‌ای در قالب پیمان آکواس، ایمنی هسته‌ای، امنیت و پادما‌ن‌ها در اوکراین و همچنین مواضع (شرکت کنندگان) درباره پرونده پادمانی ایران بررسی خواهد شد.

 


بیانیه اخیر کشورهای اروپایی علیه ایران زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد که ممکن است تروئیکای اروپایی در هماهنگی با آمریکا و رژیم صهیونیستی اقدام به صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام کنند و تهران را زیر فشار قرار دهند. در نشست پیشین شورای حکام که غربی‌ها اقدام به صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای کشورمان کردند، تهران دسترسی بازرسان آژانس به دوربین‌های بازرسی وآرشیو آن‌ها را قطع کرد. تکرار این اقدام غیرحرفه‌ای از سوی بروکسل و واشنگتن قطعاً تأثیر منفی بر روند مذاکرات می گذارد و مواضع منطقی تهران را در زمینه لزوم بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران در آژانس تأیید می‌کند.

 

بازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمین آمریکا

اقدامات و مواضع اخیر رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد وی وظایف حرفه‌ای این نهاد بین‌المللی در حفظ موضع بی‌طرفی و سیاسی کردن پرونده‌ کشورها را فراموش کرده و پیگیری اسناد غیر معتبر سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده است. وی چهارشنبه گذشته در مصاحبه با رویترز ادعا کرد، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به 19 برابر از حد مجاز رسیده است. ذخایر با غنای 60 درصد ایران به مرحله استفاده نظامی نزدیک شده و مقدار آن بسیار بیشتر از میزانی است که برای ساخت بمب اتم مورد نیاز است.


در آخرین گزارشی که درباره برنامه هسته‌‎ای کشورمان منتشر شده، آژانس مدعی است ذخایر ایران از 12.5 کیلوگرم به 55.6 کیلوگرم رسیده است. تداوم انتشار گزارش‌های جهت‌دار نشان دهنده تکرار ادعای بی‌اساس با اهداف سیاسی- امنیتی است. به نظر می‌آید در دوره دبیرکلی گروسی، آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند تا آژانس را به «مکانیزم ماشه» جدید برجام تبدیل کنند و به وسیله آن به تأمین اهداف خود بپردازند.

 

تداوم خط کارشکنی رژیم صهیونیستی

یئیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در آخرین اظهار نظر خود درباره مذاکرات هسته‌ای، با تأکید بر موضع تل‌آویو درباره مخالفت با بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران، از نشانه‌های امیدوارکننده درباره توقف روند مذاکرات و برداشته نشدن تحریم‌های ایران خبر داد.


پیش تر تل‌آویو با در اختیار گذاشتن برخی مدارک کذب در زمینه فعالیت‌های ایران در برخی سایت‌های اعلام نشده، در روابط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد اخلال کرده بود. 11 سپتامبر یورونیوز به نقل از یک مفام صهیونیست از منتفی بودن بازگشت آمریکا به برجام تا پیش از انتخابات میان دوره‌ای این کشور خبر داد.

 

نقض بی‌طرفی اروپا

از ابتدای مناقشه‌ هسته ای میان ایران و آمریکا، اروپایی‌ها سعی کرده اند خود را به عنوان بازیگر بی‌طرف و میانجی‌گری خیرخواه برای دو طرف منازعه نشان دهند. این خط دیپلماتیک عموماً در رفتار دیپلمات‌های اروپایی مشهود است. با وجود این، هنگامی که میزان مناقشه ایران و آمریکا تشدید می‌شود اروپایی‌ها با کنار گذاشتن نقش خود در مذاکرات هسته‌ای در طرف متحد قدیمی خود، آمریکا قرار می‌گیرند و ایران را زیر فشار قرار می‌دهند.


رأی مثبت به قطعنامه‌های ضد ایرانی در شورای امنیت و همنوایی با دولت بایدن در نقض خطوط قرمز و منطقی تهران نمونه‌ای از این سیاست خصمانه است. حتی زمانی که بروکسل خود را مخالف سیاست یکجانبه‌گرایی و اقدامات غیرقانونی دولت ترامپ همچون کمپین فشار حداکثری نشان می‌داد، اروپایی‌ها با دادن وعده‌های خیالی همچون خط مالی «اینستکس» موجب وقت کشی به نفع آمریکا شدند و تهران را به انجام تعهدات برجامی خود مجاب کردند.

 

بهره سخن

زیاده‌خواهی طرف آمریکایی، رفتار غیر حرفه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تداوم کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی شانس بازگشت به برجام در کوتاه مدت را کاهش داده است. پیش تر طرفهای مذاکره به‌ویژه اروپایی‌ها نسبت به بازگشت به برجام ابراز امیدواری می کردند و معتقد بودند رفع تحریم های ایران و بازگشت به توافق می‌تواند بخشی از مشکلات اروپایی‌ها را در آستانه فصل سرما حل کند.

زمانی که بروکسل خود را مخالف سیاست یکجانبه‌گرایی و اقدامات غیرقانونی دولت ترامپ همچون کمپین فشار حداکثری نشان می‌داد، اروپایی‌ها با دادن وعده‌های خیالی همچون خط مالی «اینستکس» موجب وقت کشی به نفع آمریکا شدند و تهران را به انجام تعهدات برجامی خود مجاب کردند


با پافشاری تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بر روی خطوط اصلی نظام (بسته شدن پرونده‌های پادمانی، دریافت تضمین اقتصادی و رفع ابهام در متن توافق) و مقاومت طرف آمریکایی در زمینه اجرای تعهدات برجام به نظر می‌آید «بازی در دقیقه 90» مذاکرات را وارد فضای مبهم و پیچیده‌ای کرده است. بی‌تردید شکاف‌ها و موارد اختلاف میان ایران و آمریکا کاهش یافته است، اما حفظ ابهام در متن توافق بازگشت به برجام یا بازماندن پرونده‌های پادمانی ایران این فرصت را در اختیار واشنگتن قرار می‌دهد در صورت نیاز از برجام خارج شود یا تعهدات خود را کاهش دهد. در چنین شرایطی واشنگتن به دنبال آن است اگر نتواند نقاط ضعف موجود در برجام را حفظ کند، ایران را به عنوان متهم اصلی شکست توافق معرفی کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: