صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۱۷
  • چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱
  • Wednesday 28 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 19
کد خبر: ۱۵۱۱۴۳

گوترش: مذاکره مستقیم میان پوتین و زلنسکی بعید است

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: امکان مذاکره مستقیم بین پوتین و زلنسکی بسیار دور از دسترس است

به گزارش راهبرد معاصر، "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد و "جوزپ بورل"، مسئول اصلی اتحادیه اروپا در مسائل خارجی و سیاست امنیتی، شب گذشته، یکشنبه، با یکدیگر نشستی داشتند که طی آن درباره روند اوضاع کنونی در اوکراین بحث و تبادل نظر کردند.

 

استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل با اعلام این مسئله، گفت: «دبیر کل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. طرفین در خصوص پیامدهای منطقه‌ای و جهانی اوضاع پیرامون اوکراین گفتگو کردند.»

 

در این رابطه، آنتونیو گوترش ابراز عقیده کرد که مذاکرات مستقیم بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او بسیار دور از دسترس است. وی گفت: «من فکر می‌کنم ایجاد شرایط برای دستیابی به صلح بین روسیه و اوکراین، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و با قوانین بین‌المللی بسیار مهم است، ولی اگر واقع بینانه فکر کنیم، ما هنوز با این هدف فاصله زیادی داریم و مذاکره مستقیم بین رهبران دو کشور نیز در شرایط کنونی بسیار دشوار خواهد بود.»

 

دبیرکل سازمان ملل یادآور شد که تمام تلاش و امکانات خود را برای تسهیل چنین مذاکراتی فراهم خواهد کرد. گوترش در عین حال این واقعیت را مورد توجه قرار داد که انجام چنین مذاکراتی تنها به خواست پوتین و زلنسکی بستگی دارد.

 

وی همچنین امکان انعقاد توافقنامه صلح بین کی‌یف و مسکو را ارزیابی کرد. به گفته وی، در حال حاضر و با توجه به مواضع دو طرف مناقشه، به نظر می‌رسد که این احتمال بسیار دور از دسترس است.

 

ولادیمیر پوتین پیش از این در خصوص امکان از سرگیری مجدد مذاکرات با اوکراین، به اظهارات زلنسکی مبنی بر عدم آمادگی وی برای مذاکره با روسیه اشاره کرده و گفته بود: «آنها نمی خواهند مذاکره کنند. آقای زلنسکی یک بار علناً گفت که حاضر نیست و نمی‌خواهد با روسیه گفتگو کند. خوب، اگر آماده نیستید، این کار را نکنید.»/ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: