صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۰
  • پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Thursday 27 April 2023
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 17
کد خبر: ۱۵۵۰۴۳

آغاز موج جدید حملات پهپادی روسیه به پایتخت اوکراین

منابع خبری از آغاز موج جدید حملات پهپادی روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داده و مدعی شده‌اند این حملات باعث آتش گرفتن چندین ساختمان شده است.

به گزارش راهبرد معاصر خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته این دومین بار است که روسیه به صورت متمرکز از پهپادهای انتحاری برای حمله استفاده می‌کند. این در حالی است که طی چند ماه گذشته حملات هوایی در مرکز کی‌یف امری نادر بوده است.

رسانه آمریکایی مدعی شده انجام این حملات به ایجاد رعب و وحشت در شهر منجر شده و صدای انفجار مناطقی از کی‌یف را به لرزه درآورده است. هدف حملات، تأسیسات انرژی بوده است.

همزمان با صدای پهپادها، صدای ممتد شلیک گلوله نیز در شهر شنیده شد که احتمالاً به دلیل تلاش نیروهای اوکراین برای هدف قرار دادن پهپادها بود. شهروندان اوکراینی، در حالی که با نگرانی چشم به آسمان داشتند راهی پناهگاه شدند.

حمله‌های هوایی قبلی روسیه به کی‌یف بیشتر با موشک انجام شدند. «ویتالی کلیتسکو»، شهردار کی‌یف گفت که حملات دوشنبه در موج‌های پیاپی با ۲۸ پهپاد صورت گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده که هدف حملات روسیه ارعاب شهروندان است. او گفت: «کل شب و کل روز، دشمن مردم غیرنظامی را مرعوب می‌کند. پهپادهای انتحاری دارند به کل اوکراین حمله می‌کنند. دشمن می‌تواند به شهرهای ما حمله کند ولی نمی‌تواند ما را دچار فروپاشی کند.»

آسوشیتدپرس نوشته حملات با انبوه پهپادها پدافند هوایی اوکراین را با چالش روبرو می‌کند. کشورهای غربی وعده داده‌اند که به اوکراین سلاح‌هایی که قادر به هدف‌گیری پهپاد باشند تحویل خواهند داد، اما این مسئله ممکن است چندین ماه به طول بینجامد.

سخنگوی ارتش اوکراین گفت: «با چالش‌هایی جدی مواجه هستیم زیرا نیروها و ابزارهای دفاعی ما همان چیزی هستند که در ابتدای جنگ هستند. برخی از تسلیحات دفاعی که به ما داده شده فقط در روشنایی روز قابل استفاده هستند.»

روسیه علاوه بر این، زیرساخت‌های انرژی در برخی شهرهای دیگر را نیز مورد حمله قرار داده است. آسوشیتدپرس مدعی شده هدف مسکو تحت فشار قرار دادن دولت اوکراین است.

نخست‌وزیر اوکراین گفته حملات موشکی که در دنیپرو و سومی به وقوع پیوسته باعث قطع برق برای صدها واحد مسکونی شده است.

روسیه از بامداد دوشنبه هفته گذشته چندین حمله موشکی و پهپادی به مرکز شهر کی‌یف پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

حملات هفته گذشته و امروز روسیه بعد از انفجار مهیبی در پل کریمه انجام شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

پیش از این برخی منابع خبری مدعی شده‌اند پهپادهای مورد استفاده روسیه در این حملات ساخت ایران بوده است. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد کرده است.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده است. لوهانسک و دونتسک در کنار مناطق زاپروژیا و خرسون در هفته‌های گذشته بعد از برگزاری یک همه‌پرسی به روسیه پیوستند.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: