صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۴۲
  • پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 08 June 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 24
کد خبر: ۱۵۵۶۶۵
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رمزگشایی از تلاش غرب برای القای حضور «پهپادهای ایرانی» در اوکراین

غربی‌ها به دنبال ایجاد بلوک‌بندی میان موافقان و مخالفان خود هستند و در این میان ایران به دلیل تن ندادن به خواسته‌های زیاده‌خواهانه آنها در پای مذاکرات رفع تحریم‌ها، در مظان اتهام و شدیدترین فشارهای سیاسی- تحریمی قرار دارد. درواقع وجود تسلیحات یا نیروهای ایرانی در اوکراین صرفاً بهانه و غرب به دنبال ایجاد «بحران مصنوعی» در نقاط مختلف جهان است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پر تکرارترین خط عملیات روانی غرب در زمینه جنگ اوکراین، حضور پهپادها، موشک‌ها و مستشاران ایرانی برای کمک به ارتش روسیه است. دیپلمات‌ها و رسانه‌های غربی با هدف آماده سازی فضای بین‌المللی برای ارسال تجهیزات پیشرفته به ارتش اوکراین و حضور پر رنگ تر در مناقشه بالکان، از تحولات داخلی ایران سوءاستفاده کردند و به دنبال کشاندن پای تهران به مهلکه و افزایش فشارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و رسانه‌ای بر کشورمان هستند.

 

اتهام زنی غرب در حالی تکرار می‌شود که مقام های ایران و روسیه آن را بارها رد کرده اند. شورای امنیت ملی کشورمان بر این موضوع تأکید کرده که ایران هیچ پهپادی برای «استفاده در جنگ اوکراین» به روسبه نداده است.

 

واشنگتن پس از ناکامی در روند بازگشت به برجام به دنبال افزایش فشارها بر تهران به بهانه حضور در جنگ اوکراین یا موضوعات حقوق بشری است

جمعه 21 اکتبر سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در سخنانی مدعی شد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مستشاران ایرانی با هدف کمک به نیروهای روسی برای انجام عملیات‌های پهپادی در شبه جزیره کریمه حضور دارند. وی با بیان اظهاراتی غیر واقعی ایران را به مداخله مستقیم در جنگ اوکراین متهم کرد و افزود: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا تمام راه های ارسال سلاح از ایران به روسیه را مسدود کند.

 

بیان این سخنان و مواضع مشابه از سوی مقام های کاخ سفید نشان می‌دهد واشنگتن پس از ناکامی در روند بازگشت به برجام به دنبال افزایش فشارها بر تهران به بهانه حضور در جنگ اوکراین یا موضوعات حقوق بشری است.

 

دیگر بازیگران مهم این سناریو تروئیکای اروپایی هستند. در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نئو محافظه‌کاران تلاش کردند با خروج از برجام، مکانیزم ماشه را فعال و تمام تحریم‌های شورای امنیت را علیه ایران احیا کنند. حال دولت بایدن با ادعای مشارکت تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین، جمهوری اسلامی را به نقض قطعنامه 2231 متهم می‌کند، به دنبال همراه کردن قدرت‌های اروپایی با خود است تا بتواند بار دیگر اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند و تهران را برای پذیرش شروط هسته‌ای غرب زیر فشار بگذارد.

 

برهمین اساس 21 اکتبر سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در نامه‌ای مشترک به سازمان ملل متحد با اتهام زنی به ایران در زمینه حضور تسلیحات ایرانی در اوکراین، از این نهاد بین‌المللی خواستار رسیدگی به موضوع شدند. به نظر می‌آید موج رسانه‌ای- تبلیغاتی مقدمه‌ای برای آغاز موج جدید تحریم‌ها و فشارها علیه تهران باشد.

 

شاید بزرگ‌ترین صحنه‌گردان این روزهای تحولات اوکراین رژیم صهیونیستی باشد. تل آویو با وجود داشتن روابط متقابل با کی یف همواره سعی کرده است خود را بازیگر بی‌طرف بحران نشان دهد، هر چند حضور نظامیان این رژیم برای آموزش نیروی نئونازی آزوف و محکومیت پی‌درپی عملیات نظامی روسیه نشان از گرایش تل‌آویو به بلوک غرب دارد.

 

با وجود این، اوکراین و رئیس جمهور یهودی این کشور، یعنی ولودیمیر زلنسکی به بهانه‌های مختلف خواستار ارسال تجهیزات و سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی شده است. وزارت دفاع اوکراین اتهامات در زمینه حضور پهپادهای ایرانی در اوکراین را خطاب به رژیم صهیونیستی تکرار و اعلام کرد: برای داشتن مزیت راهبردی نسبت به دشمن، رژیم صهیونیستی باید دفاع هوایی خود را آزمایش کند و اکنون اوکراین بهترین میدان برای آزمودن است.

 

اوکراین و رئیس جمهور یهودی این کشور، یعنی ولودیمیر زلنسکی به بهانه‌های مختلف خواستار ارسال تجهیزات و سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی شده است

در پاسخ به درخواست‌های مکرر کی یف از تل‌آویو، یئیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی با برجسته‌سازی تهدید و ادعای واهی حضور ایران در بحران اوکراین، همکاری تهران- مسکو را خطری جدی برای صهیونیست ها خواند. پس از این سخنان دو موضع‌گیری هم‌زمان از سوی صهیونیست‌ها بیان شد. نخست، تأکید مجدد این رژیم از پرهیز ارسال مستقیم تجهیزات نظامی به اوکراین و دوم، خبر بنی‌گانتز درباره تحویل سامانه هوشمند هشدار سریع حملات هوایی به ارتش اوکراین که نشان دهنده برنامه این رژیم برای حضور گام‌به‌گام در اوکراین به بهانه مقابله با ایران است.


تل‌آویو به عنوان یکی از بازیگران فعال در بازارهای تسلیحاتی، جنگ اوکراین را فرصتی بی‌نظیر برای آزمایش و فروش سلاح‌های خود به کشورهای اروپایی به‌ویژه اوکراین می‌داند. در صورت تحقق این سناریو احتمالاً روابط مسکو- تل‌آویو تحت الشعاع قرار می گیرد و سبب نزدیکی بیش‌ از پیش ایران و روسیه به یکدیگر می‌شود. در صورتی که صهیونیست‌ها سامانه‌های پدافندی خود را در اختیار اوکراین قرار دهند؛ آنگاه می‌توان انتظار حضور سامانه‌های دفاعی اس- 400 را در سوریه برای مقابله با حملات هوایی و موشکی صهیونیست‌ها داشت.

 

بهره سخن

با سرعت گرفتن روند تغییر قطب‌ها در محیط بین‌المللی، غربی‌ها به رهبری آمریکا به دنبال ایجاد بلوک‌بندی میان موافقان و مخالفان خود هستند. در این میان جمهوری اسلامی ایران به دلیل تن ندادن به خواسته‌های زیاده‌خواهانه غربی‌ها در پای مذاکرات رفع تحریم ها، در مظان اتهام و شدیدترین فشارهای سیاسی- تحریمی قرار دارد.

 

واقعیت این است وجود تسلیحات یا نیروهای ایرانی در اوکراین صرفاً بهانه است، زیرا غرب به دنبال ایجاد «بحران مصنوعی» در نقاط مختلف جهان است تا به این وسیله زمینه لازم را برای درگیر کردن قدرت‌های جهانی- منطقه‌ای همچون چین، روسیه و ایران فراهم کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: