صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۳
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 23
کد خبر: ۱۵۵۷۷۴

درخواست زلنسکی برای حمله تلافی‌جویانه به کرملین

یک مقام بلندپایه کرملین با اشاره به اینکه جنگ ترکیبی ناتو علیه روسیه با هدف نابودی آن به‌عنوان یک کشور مستقل است، گفت: روسیه با تکیه بر مردم خود همواره در تمامی جنگ‌های ملی پیروز بوده است و در هر نوع رویارویی با ناتو هم بار دیگر پیروز خواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه «نیویورک پست» روز شنبه در تحلیلی اعتراف کرد که تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه نتیجه معکوس داشته و نه تنها نتوانسته است اقتصاد این کشور را متزلزل کند، بلکه این محدودیت‌ها به خود کشورهای غربی آسیب رسانده است.

مفسر این روزنامه نوشته است: «تحریم‌های ضدروسی به خود ما آسیب زده و در واقع به‌نفع روسیه و متحدانش تمام شده است، در این بین چیزی باید تغییر کند، ما به یک رویکرد جدید نیاز داریم. ازآن‌جایی که روسیه به‌وضوح از قیمت بالای انرژی سود می‌برد، نکته اصلی تلاش برای کاهش این قیمت‌ها است.»

در این تحلیل با اشاره به اینکه وعده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای "تبدیل روبل به ویرانه" به واقعیت تبدیل نشده است، آمده است: «هشت ماه بعد از این وعده، مشخص شده است که این آرزو تحقق نیافته و روبل نه‌تنها "ویران" نشده، بلکه قوی‌تر از قبل از آغاز جنگ اوکراین در ماه فوریه شده و ارزش آن در برابر دلار، حدود 23 درصد افزایش یافته است.»

این روزنامه با اشاره به اینکه استراتژی کنار گذاشتن انرژی روسیه نیز شکست خورده است، ادامه داد: «در ماه فوریه، بسیاری از مردم تصور می‌کردند که اگر خرید منابع انرژی روسیه را متوقف کنیم، کسی برای خرید آنها وجود نخواهد داشت و در نتیجه این کشور ورشکست خواهد شد، ولی چنین اتفاقی نیفتاده است، به‌عوض، کشورهای دیگر، به‌ویژه چین و هند، وارد عمل شده‌اند و نفت و گاز بیشتری از روسیه خریداری می‌کنند. شما نمی‌توانید بدون همکاری بیشتر کشورها ممنوعیت صادرات داشته باشید.»

مفسر نیویورک پست در پایان نوشته است: در حالی که مردم کشورهای اروپایی و ایالات متحده در بحبوحه بحران انرژی مجبورند رنج کمبود انرژی و قیمت بالای آن را تحمل کنند، متحدان روسیه نفت و گاز این کشور را با تخفیف خریداری می‌کنند.

چند روز قبل، پیتر آدریان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان، درباره توقف احتمالی تولید در برخی از شرکت‌های این کشور به‌دلیل بحران انرژی صحبت کرد. او گفت، دفتر وی روزانه درخواست کمک از شرکت‌هایی را دریافت می‌کند که هیچ قراردادی برای سال 2023 دریافت نکرده‌اند.

در عین حال، پیش از این، پورتال خبری Tagesschauگزارش داد که قیمت‌های بالای انرژی و کمبود هیزم منجر به سرقت درختان بیشتری از جنگل‌های آلمان شده است.

این در حالی است که قیمت برق همگام با قیمت گاز در اروپا افزایش یافته است. بر اساس گزارش شرکت تحلیلی Rystad Energy، میانگین هزینه ماهانه برق در کشورهای اروپایی در ماه آگوست 2022 به بالاترین میزان آن در طول تاریخ مشاهدات تبدیل شد. این رکورد به‌ویژه در ایتالیا، فرانسه، انگلستان و آلمان شکسته شده است. ایالات متحده هم افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین و مواد غذایی را ثبت کرد.

لازم به یادآوری است که کشورهای غربی بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین در تاریخ 24 فوریه (5 اسفند ماه) تصمیم گرفتند وابستگی خود به منابع انرژی روسیه را کاهش دهند، با این حال، همه اقدامات محدودکننده آنها علیه روسیه قبل از هر چیز، به مشکلات اقتصادی جدی در اروپا تبدیل شده و باعث افزایش شدید قیمت سوخت و مواد غذایی شده است. تحریم‌ها همچنین منجر به تورم بی‌سابقه در کشورهای اتحادیه اروپا شد./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: