صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 26
کد خبر: ۱۵۶۲۰۸

تقویت همکاری‌های راهبردی ترکیه و انگلیس

رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با پادشاه انگلیس بر توسعه همکاری‌ها و مشارکت راهبردی تاکید کردند.

به گزارش راهبرد معاصر،‌ اداره ارتباطات ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و چارلز سوم، پادشاه انگلیس در یک گفتگوی تلفنی درباره روابط دوجانبه میان این دو کشور صحبت کردند.

به گزارش آناتولی، اردوغان در این تماس به پادشاه انگلیس گفت: در این دوره جدید آنکارا و لندن به توسعه مشارکت راهبردی و همکاری‌های قوی در حوزه‌هایی که روابطشان بر مبنای آن‌ها ایجاد شده، ادامه خواهند داد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزرای امور خارجه ترکیه و انگلیس در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین گفتگو کردند. مولود چاووش‌اوغلو و جیمز کلورلی درباره روابط دوجانبه و توافق مربوط به صادرات غلات از اوکراین نیز تبادل نظر کردند.

کلورلی پس از این تماس در توئیتر خود نوشت: از چاووش‌اوغلو به خاطر تلاش‌هایش در زمینه «ابتکارعمل غلات دریای سیاه» برای مقابله با ناامنی غذایی که به خاطر حمله روسیه به اوکراین به وجود آمده، تشکر می‌کنم. ترکیه یکی از متحدان و شرکای نزدیک است و ما به همکاری با یکدیگر در مورد چالش‌های جهانی مشترک ادامه خواهیم داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ملاقات با مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری بر نیاز‌های فوری انسانی در اوکراین که ناشی از جنگ غیرقانونی روسیه است، از جمله نیاز برای احیای ابتکارعمل غلات در دریای سیاه تاکید کرد.

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ۲۲ ژوئیه سال جاری میلادی توافق‌نامه‌ای را در استانبول برای ازسرگیری صادرات غلات از سه بندر اوکراین در دریای سیاه امضا کردند؛ صادرات غلات از اوکراین به کشور‌های جهان از زمان آغاز جنگ روسیه-اوکراین در فوریه سال جاری میلادی متوقف شده بود.

طرفین این توافق در حال حاضر مشغول مذاکره درباره تمدید و توسعه احتمالی بعد از ضرب‌الاجل ۱۹ نوامبر هستند تا صادرات کود و غلات روسیه را نیز در این توافق بگنجانند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: