صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 02
کد خبر: ۱۵۷۲۲۳

آمادگی پوتین برای تقویت روابط با اعراب

رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در پیامی به سران کشورهای عرب شرکت کننده در سی و یکمین «اجلاس سران اتحادیه عرب» گفت که مسکو آماده است روابط با اتحادیه عرب را جهت امنیت منطقه‌ای و جهانی تقویت کند.

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری «تاس»، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در پیامی که در وبگاه کرملین منتشر شده، گفت: «روسیه آماده است روابط با اتحادیه عرب و همه اعضای آن را جهت تقویت امنیت منطقه‌ای و جهانی افزایش دهد.»

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: «ما معتقدیم که مسائل نظامی و سیاسی که خاورمیانه و شمال آفریقا با آن روبرو هستند، از جمله بحران سوریه و لیبی و درگیری‌های یمن و (رژیم) اسرائیل و فلسطین، باید بر اساس قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده جهانی و با احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی حل و فصل شود.»

پوتین اظهار داشت که شکل‌گیری نظام چند قطبی درروابط بین‌الملل مبتنی بر اصول برابری، عدالت و احترام به منافع مشروع یکدیگر، در بحبوحه تحولات جدی سیاسی و اقتصادی جهان، شتاب بیشتری می‌گیرد.

پوتین تاکید کرد که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که در مجموع نزدیک به نیم میلیارد جمعیت دارند، نقش فزاینده‌ای در این روند ایفا می‌کنند.

این گزارش حاکیست، سی و یکمین اجلاس سران اتحادیه عرب قرار است از روز سه شنبه در شهر«الجزایر» پایتخت الجزایر آغاز شود. دستور کار این رویداد شامل موضوعات فوری منطقه ‌ی از جمله وضعیت یمن، لیبی و سوریه، مسئله فلسطین و همچنین راه‌های تضمین امنیت غذایی و تقویت روابط بین کشورهای عربی است.

چندی قبل نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «احمد ابوالغیط» معاون اتحادیه عرب دیدار کرد و بر تعامل روسیه واعراب در راستای حل و فصل شرایط بحرانی در خاورمیانه و شمال آفریقا و تقویت امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه اخیرا نیز در دیدار با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت که مسکو هدف تقویت همکاری با کشورهای اسلامی را دنبال می‌کند.

لاوروف در دیدار با «حسین ابراهیم طه» دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت: «روسیه و کشورهای حوزه تمدن اسلامی، شرکایی قدیمی و قابل اتکا هستند و در زمینه تضمین امنیت و ثبات و حل مسائل اقتصادی همکاری دارند.»

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «هدف ما تقویت هرچه بیشتر همکاری‌ها با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تمام زمینه‌ها هم‌زمان با احترام به منش‌های اجتماعی سیاسی و ارزش‌های سنتی، معنوی و اخلاقی آن‌ها است.»

این در حالی است که آمریکا، رقیب روسیه به تازگی با عربستان دچار اختلافاتی شده است. چند مقام مطلع آمریکایی گفته‌اند که دولت آمریکا درباره کند کردن ارسال کمک‌های نظامی به عربستان سعودی، از جمله عدم ارسال سامانه‌های موشکی پیشرفته «پاتریوت» به عنوان تنبیه عربستان به خاطر تصمیم اوپک در کاهش تولید نفت، گفت‌وگوهایی انجام داده است.

از سویی دیگر، یک سناتور ارشد دموکرات آمریکا درباره دستیابی روسیه به اطلاعات حساس نظامی آمریکا از طریق عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده است.

«ریچارد بلومنتال» عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا که اخیراً پیشنهاد توقف یک‌ساله فروش تسلیحات به سعودی‌ها را مطرح کرده گفت، در دیدار با مقامات پنتاگون، خطرات پیرامون موضع‌گیری‌های اخیر ریاض را بیشتر به بحث خواهد گذاشت./فارس

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: