صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 12
کد خبر: ۱۵۸۷۶۸

تنش‌ میان عربستان و امارات در اوپک‌پلاس بالا گرفت

وب سایت اطلاعاتی تاکتیکال ریپورت فاش کرد که امارات امکان خروج از اوپک پلاس را مطرح کرده که این امر ممکن است منجر به تشدید تنش‌ با عربستان شود.

به گزارش راهبرد معاصر،  وب سایت اطلاعاتی «تاکتیکال ریپورت» فاش کرد که «محمد بن زاید» رئیس امارات متحده عربی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را تهدید به خروج امارات از سازمان «اوپک پلاس » به رهبری عربستان کرده است.

 

به گزارش مرآة الجزیره، وب سایت اطلاعاتی تاکتیکال ریپورت نوشت که محمد بن زاید اعلام کرده ادامه توسعه ظرفیت تولید امارات مستلزم تغییر نهایی در استراتژی میان مدت اوپک پلاس است که عربستان سعودی تاکنون آن را رد کرده است.

 

این وب سایت در ادامه افزود: رئیس امارات با توجه به اصرار عربستان بر رهبری اوپک پلاس و تصمیم کاهش تولید نفت معتقد است که کشورش باید از این سازمان خارج شود.

 

این وب سایت اطلاعاتی به اختلافات شدید امارات و عربستان سعودی در زمینه میزان تولید نفت و بازتاب آن در روابط با آمریکا اشاره کرد که باعث شد «بن زاید» تهدید خود را مبنی بر خروج از این سازمان اعلام کند.

 

این خبر درحالی منتشر می‌شود که اخیرا روزنامه « وال استریت ژورنال» فاش کرد که محمد بن زاید شیخ «طحنون بن‌زاید آل‌نهیان» مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی را برای یک « مأموریت سری» به عربستان سعودی فرستاده است تا محمد بن سلمان را برای منصرف شدن از تصمیم خود مبنی بر کاهش تولید نفت خام متقاعد کند.

 

منابع آگاه اعلام کردند که طحنون بن زاید در سپتامبر گذشته با محمد بن سلمان ملاقات و سعی کرد او را از تصمیم برای کاهش تولید نفت منصرف کند به این دلیل که این امر ضروری نبوده و ممکن است باعث خشم بیشتر آمریکا و ایجاد تنش بیشتر با این کشور شود.

 

این منابع همچنین اعلام کردند که شاهزاده محمد بن سلمان به این موضوع اهمیتی نداده است.

 

تصمیم اخیر گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید 2 درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به‌عنوان متحدان نزدیک منجر شد و دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند.

 

اعضای گروه «اوپک‌‌پلاس» روز چهارشنبه 5 اکتبر بر سر کاهش 2 درصدی تولید نفت توافق کردند. مطابق آن توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار شود، سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به‌نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

 

در پی اعلام این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

 

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت اختلافی میان امارات و عربستان به دلیل نگرانی از تشدید خشم آمریکا از کاهش تولید نفت وجود دارد و برخی از اعضای اوپک پلاس همچنین نگرانند که کاهش تولید نفت منجر به تنش کشورشان با آمریکا شود.

 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، سفر شیخ طحنون همچنین نشان‌دهنده جاه طلبی رو به رشد امارات به عنوان یک تولید کننده نفت است که می‌تواند «عربستان سعودی» را به چالش بکشد، حتی اگر همیشه به نتیجه‌ای نرسد.

 

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد: با تشدید انتقادات غربی‌ها از تصمیم کاهش تولید نفت و وجود اختلافات در داخل اوپک پلاس عربستان سعودی، امارات و دیگر کشورها را برای انتشار بیانیه‌هایی در حمایت از کاهش تولید تحت فشار قرار داد.

 

اختلاف بین عربستان سعودی و امارات در زمینه های نفتی برای اولین بار نیست؛بلکه پیش از این نیز امارات متحده عربی در ژوئیه سال 2021 با پیشنهاد عربستان برای افزایش تولید دو میلیون بشکه در روز مخالفت کرده بود، پیشنهادی که عربستان سعودی برای جبران خسارات رکود اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا ارائه کرده بود. در آن زمان، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر نفت عربستان، بدون نام بردن از امارات، انتقاد شدیدی از امارات کرد و خواستار اتخاذ تصمیمات «منطقی و برابر» شد.

 

پیش از این، وب‌سایت «اکسیوس» به نقل از یک مقام سابق آمریکایی و یک مقام عربی اعلام کرده بود که «عربستان سعودی» پس از تصمیم اخیر «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت ، تعدادی از کشورهای عربی را تحت فشار قرار داده است تا در حمایت از مواضع عربستان بیانیه‌هایی صادر کنند.

 

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص اعلام کرد که کشورهای عضو اوپک مخفیانه به ایالات متحده گفته‌اند که با تصمیم عربستان سعودی مخالف هستند، اما احساس می‌کنند مجبور هستند از رویکرد عربستان حمایت کنند.

 

این وب‌سایت تاکید کرد که هدف عربستان سعودی از این تصمیم به احتمال زیاد اجتناب از انزوایی است که احتمالا ایالات متحده بر آن تحمیل می‌کند و در عین حال محمد بن سلمان خواست نشان دهد که این تصمیم از سوی همه کشورهای عضو اوپک پلاس گرفته شده است.

 

مقامات یکی از کشورهای عضو اوپک پلاس اعلام کرد: « فشار عربستان برای کاهش تولید نفت در سطح بالایی بود و سعودی‌ها به شدت بر این تصمیم پافشاری کردند».

 

پیش از این ناظران اعلام کردند که پیامدهای تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت در مقادیر بی‌سابقه همچنان در سطح منطقه و جهان تشدید می‌شود که این امر ممکن است باعث تغییرات آشکار در روابط بین‌المللی شود. تأثیر این تصمیم به روابط واشنگتن و ریاض محدود نشد، بلکه به‌نظر می‌رسد که ممکن است به روابط ریاض با مهم‌ترین هم‌پیمان عربی خود، یعنی امارات نیز کشیده شود.

 

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز اعلام کرد که امارات متحده عربی و عراق تمایلی به تصمیم عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت نداشتند؛ چراکه نمایندگان دو کشور در نشست اوپک‌پلاس نسبت به این تصمیم ابراز تردید کردند.

 

مواضع امارات در اوپک پلاس ، روابط ابوظبی با همسایه خلیج فارس خود یعنی عربستان را پس از سال‌ها توافق بین دو کشور بر سر بیشتر پرونده‌های منطقه‌ای و مشارکت‌ دو طرف در جنگ یمن، مورد تردید قرار می‌دهد./ تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: