صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 13
کد خبر: ۱۵۸۹۴۹

اختلافاتی عربستان با آمریکا در حوزه سیاست‌های نفتی

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که کشورش بر سر سیاست‌های نفتی با آمریکا اختلاف دارد.

به گزارش راهبرد معاصر، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان از سیاست نفتی کشورش دفاع کرد و گفت که عربستان سعودی برای دستیابی به منافع خود عمل می‌کند.

 

عادل الجبیر تاکید کرد: «روابط میان آمریکا و عربستان سعودی بسیار قوی است و روابط دو کشور شاهد فراز و نشیب بوده است ».

 

وی در ادامه افزود: « طبیعی است که هر از چند گاهی بین کشورها اختلاف نظر وجود داشته باشد، همانطور که بین دوستان نیز چنین است».

 

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان تاکید کرد: «روابط دو کشور شاهد فراز و نشیب بوده است و ما همواره در جهت ایجاد روابطی قوی‌تر، عمیق‌تر و گسترده‌تر حرکت می‌کنیم».

 

وی افزود که اختلافاتی در دیدگاه‌ها در خصوص بازارهای نفت با آمریکا داریم و روابط ریاض و واشنگتن به اندازه‌ای قوی است تا بر اختلافات اخیر بر سر سیاست نفتی غلبه کند.

 

پیش از این عادل الجبیر اعلام کرده بود که نفت یک سلاح نیست و ما نفت یا تصمیمات مربوط به آن را سیاسی نمی‌کنیم.

 

این مقام سعودی در ادامه افزود:کشورش به دنبال استفاده از نفت به عنوان سلاح علیه آمریکا نیست و تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به نفع اقتصاد جهانی است. نفت نه سلاح است، نه جنگنده و نه تانک است و نمی‌توان آن را شلیک کرد، نفت برای ما کالای مهمی برای اقتصاد جهانی است.

 

پیش از این نیز «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از تصمیم «اوپک‌پلاس» برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز دفاع کرد و گفت: این یک «تصمیم صرفاً اقتصادی» است.

 

در تاریخ 5 اکتبر در سی و سومین اجلاس وزارتی کشور‌های عضو اوپک و غیر اوپک موسوم به اوپک‌پلاس که در دبیرخانه اوپک در وین برگزار شد، وزرای نفت و انرژی برای کاهش 2 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. مطابق این توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار شود. سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

 

به دنبال این تصمیم نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا خواستار توقف فروش سلاح نظامی به عربستان شدند. «جو بایدن» نیز در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

 

به نظر می‌رسد که تصمیم جدید اوپک‌پلاس، شکاف‌های میان واشنگتن و ریاض را بیشتر از پیش کرده است. روابط دو کشور پیش از این به دلیل مسائل مربوط به حوادث 11 سپتامبر، ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی و جنگ یمن دچار تنش‌هایی شده بود.

 

اغلب حامیان «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز در شبکه‌های اجتماعی تصمیم برای کاهش تولید نفت را در چارچوب باج‌خواهی از دولت جو بایدن تعبیر کردند.

 

به گفته ناظران امور اقتصادی افزایش قیمت نفت فشارها را بر دولت بایدن و نمایندگان دموکرات در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا افزایش خواهد داد؛ چرا که آنها در حال حاضر نیز به دلیل ناتوانی در مقابله با افزایش دائمی قیمت نفت در معرض انتقاد شدید قرار دارند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: