صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۱۸
  • سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
  • Tuesday 14 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 14
کد خبر: ۱۵۹۱۳۱

ادامه رقابت برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا

پس از حفظ اکثریت کرسی‌های سنای آمریکا توسط دموکرات‌ها، رقابت تنگاتنگی برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در جریان است.

به گزارش راهبرد معاصر،‌ براساس تازه ترین نتایج منتشر شده از شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و پس از حفظ اکثریت کرسی های سنا توسط دموکرات ها، رقابت تنگاتنگی برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در جریان است.

 

براساس گزارش رویترز، جمهوری خواهان همچنان به کسی اکثریت در مجلس نمایندگان نزدیکتر هستند و با کسب 211 کرسی در مقابل 206 کرسی کسب شده توسط دموکرات ها، از آنها پیشی گرفته‌اند. هر حزب برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا باید حداقل 218 کرسی را تصاحب کند که با این اوصاف، جمهوری خواهان تنها به 7 کرسی دیگر برای پیروزی نیاز دارند.

 

بر این اساس، دموکرات ها در کسب کرسی های سنا بهتر از جمهوری خواهان عمل کرده و تلاش آنها را برای تحت تاثیر قرار دادن صحت نتایج انتخابات زیر سوال برده و کنترل اکثریت سنا را برای خود حفظ کردند.

 

رسانه‌های آمریکا روز گذشته گزارش دادند، با پیروزی «کاترین کورتز ماستو»، سناتور دموکرات در مقابل «آدام لاکسالت»، دادستان کل پیشین ایالات نوادا، دموکرات‌ها موفق شدند با به دست آوردن 50 کرسی در مقابل 49 کرسی حزب جمهوری‌خواه، همچنان کنترل سنا را در دست خود حفظ کنند.

 

پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا با احتساب رای معاون رئیس‌جمهوری (رئیس سنا) محاسبه می‌شود. حتی اگر جمهوری خواهان در دور دوم انتخابات ایالت جورجیا بتوانند کرسی این ایالت را کسب کنند باز هم همانند دوره قبل در اقلیت قرار دارند.

 

در ایالت جورجیا هیچ یک از نامزدها موفق به کسب 50 درصد آرا نشده‌اند و باید در دور دوم انتخابات که در تاریخ 6 دسامبر (15 آذر ماه) برگزار می‌شود، شرکت کنند.

 

پیشتر نیز مارک کلی از ایالت آریزونا موفق به شکست بلیک مسترز جمهوری خواه شد تا بدین ترتیب کرسی آریزونا نیز به دموکرات ها برسد.

 

در همین حال، همچنان 18 رقابت حساس برای کسب کرسی مجلس نمایندگان باقی مانده که رقابت در 13 ایالت بسیار حساس و نفسگیر است.

 

پیروزی احتمالی جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و کسب اکثریت در این مجلس، سرآغاز انشعابی شدن و دو شاخه ای شدن دولت آمریکا در دو سال آینده خواهد بود و مخالفان بایدن این قدرت را خواهند داشت تا تصمیم های سیاسی او را محدود کرده و تحقیقات مخربی را علیه دولت و خانواده او انجام دهند.

 

علاوه بر این، نتایج انتخابات ممکن است به روند تحقیقات در مورد ترامپ سرعت ببخشد. زیرا وی از شهرت خود در میان محافظه کاران راست افراطی برای تاثیرگذاری بر نامزدهای انتخاباتی جمهوری خواه کنگره، فرمانداری و دیگر رقابت های محلی استفاده کرده است.

 

براساس این گزارش، اگر جمهوری خواهان کرسی ایالت جورجیا در سنا را نیز از دست بدهند، شهرت ترامپ باز هم کمتر می شود در حالی که بر طبق گفته مشاورانش قصد دارد هفته جاری برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 اعلام آمادگی کند.

 

در همین حال،پس از آنکه دموکرات‌ها بار دیگر اکثریت سنا را برای خود حفظ کردند، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز خرسندی از مشارکت مردم در انتخابات، آن را منعکس کننده اعتبار و کیفیت نامزدهای حزب دموکرات دانست.

 

بایدن افزود: در حال حاضر، ما روی ایالت جورجیا تمرکز کرده‌ایم. ما از جایی که هستیم احساس خوبی داریم و من از این میزان مشارکت متعجب نشده‌ام و بسیار خشنودم و این امر نشان دهنده کیفیت نامزدهای حزب ماست.

 

بایدن همچنین خاطرنشان کرد نتایج انتخابات نشان داد اعضای حزب جمهوی خواه باید تصمیم بگیرند که چه کسی هستند.

 

همچنین «جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 در بالی اندونزی، موفقیت دموکرات ها در کنترل مجلس سنا را باعث آسان تر شدن کارها برای دولت بایدن دانست.

 

وی اظهار کرد کنترل دموکرات ها بر مجلس سنا، مسیر تایید نمایندگان و نامزدهای قانونی و دیگر اقدامات قانونی را برای دولت بایدن آسان تر می کند.

 

این در حالی است که نتیجه نهایی انتخابات میان دوره ای آمریکا ممکن است تا چندین روز و تا زمانی که شمارش آرا به پایان نرسیده ، مشخص نشود. اما در حال حاضر جمهوری خواهان با کسب 211 کرسی در مقابل 206 کرسی کسب شده توسط دموکرات ها، پیشتاز مجلس نمایندگان هستند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: