صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 16
کد خبر: ۱۵۹۴۹۰

گروسی: از ایران می‌خواهیم با آژانس همکاری کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به موضوعات حل نشده باقیمانده ادعایی این نهاد گفت «از ایران می‌خواهیم با ما همکاری کند. ر

به گزارش راهبرد معاصر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری چهارشنبه (۱۶ نوامبر، ۲۵ آبان) در اشاره به موضوعات حل نشده باقیمانده ادعایی این نهاد گفت «از ایران می‌خواهیم با ما همکاری کند. بارها گفته‌ام که این چیزها (موضوعات) کنار گذاشته نخواهد شد. وظیفه آن‌هاست که اطلاعاتی که نیاز داریم را در اختیار ما قرار دهند».

وی در ادامه این ادعاها، گفت: به دنبال یافتن راه‌ها و سازوکارهایی هستیم و ماه‌های زیادی است که در تلاش ناموفق به دنبال انجام آن بوده‌ایم. این که آیا قطعنامه‌ها ممکن است تاثیری بر این داشته باشد یا نه، در اختیارات من نیست که بگویم. تاکنون خیلی موفق نبوده‌ایم. به رسیدگی به این موضوعات ادامه می‌دهیم. و ما مستقیماً با آن‌ها به این موضوعات رسیدگی خواهیم کرد. نمی‌توانم بگویم قطعنامه چه تاثیری ممکن است داشته باشد.

او در پاسخ به سوالی درباره نگرانی در خصوص میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران گفت: نمی‌گویم (برنامه هسته‌ای ایران) خارج از کنترل شده، برنامه درجه‌ای از پیشرفت را دارد که البته محسوس است، این حتی همکاری ایران را مهم‌تر و مطرح‌تر می‌کند. این‌ها درجه بالایی از غنی‌سازی است، این را بارها گفته‌ام. البته این‌ها فعالیت‌هایی است که می‌تواند انجام بشود، ولی وقتی انجامش می‌دهید باید در همکاری کامل با آژانس باشد. نه بی‌میلی یا محدود کردن دسترسی یا چیزهایی که شاهدش بوده‌ایم. بنابراین می‌گویم که این بخشی از یک الگوی عمومی است که مدت‌هاست ادامه داشته، پس امیدواریم بتوانیم در نهایت با آن‌ها بنشینیم و به زودی زود با ایران گفت‌وگو کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی، بازیابی اطلاعات از برنامه‌های هسته‌ای ایران را به دلیل قطع دوربین‌ها بسیار سخت خواند و مدعی شد: اگر یادتان باشد تابستان گذشته وقتی این اتفاق افتاد (دوربین‌های فراپادمانی قطع شد) گفتم این (موضوع) بسیار جدی خواهد بود. و متاسفم که باید بگویم درست می‌گفتم زیرا امیدوار بودیم که این قطع دوربین‌ها موقتی خواهد بود و ما آن‌ها را دوباره خواهیم داشت، اما اینطور نشد. بنابراین این مانع می‌شود که ما نمایی از آنچه مدت طولانی در جریان بوده را داشته باشیم./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: