صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۱۵
  • چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱
  • Wednesday 04 January 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 18
کد خبر: ۱۵۹۶۷۶

لاوروف: همکاری با ایران، چین و ترکیه مهم است

وزیر خارجه روسیه با مهم دانستن تقویت همکاری‌ها با ایران، ترکیه و کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت به دنبال ایجاد یک نظم جهانی چندقطبی هستند.

به گزارش راهبرد معاصر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) بر اهمیت همکاری مسکو با تهران، آنکارا، پکن، دهلی‌نو و دیگر کشورها تاکید کرد.

 

لاوروف طی سخنرانی در نشست سران مناطق روسیه، گفت: «ما به دنبال ایجاد یک نظم جهانی چندقطبی هستیم. [همه کشورها] باید برای حفاظت از حاکمیت فناورانه تلاش کنند».

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه روسیه روی توسعه روابط با گروه «بریکس» حساب می‌کند، توضیح داد: «همکاری با ایران، ترکیه و کشورهای حاشیه دریای خزر مهم است».

 

وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر اهمیت تقویت همکاری با ایران و ترکیه، اظهار داشت: «ما مشتاق امضای توافق‌نامه‌های بیشتر با هند و چین هستیم».

 

در حالی‌که پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ پنجم اسفند ماه گذشته، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و انگلیس تلاش کردند تا با عرضه تسلیحات سبک و سنگین و تشدید فشارهای تحریم‌ها، مسکو را در جامعه بین‌المللی منزوی کنند، اما آن طور که روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز گزارش کرده است، اتحاد میان مسکو و تهران و پیونگ‌یانگ بیش از پیش تقویت شده است.

 

گاردین نوشت، همگرایی نظامی و دیپلماتیک میان روسیه و دو کشور ایران و کره شمالی پس از جنگ اوکراین تا حد زیادی افزایش یافته است./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: