صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۳۹
  • يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
  • Sunday 26 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 11
کد خبر: ۱۶۳۳۱۷

تلاش عربستان برای پایان دادن به نفوذ امارات در یمن

رسانه های وابسته به شورای رهبری ریاست جمهوری یمن جزئیاتی از توافق محرمانه ریاض و پکن را فاش کردند که بر اساس آن عربستان تلاش می کند به نفوذ امارات در یمن و سیطره ابوظبی بر مهم ترین تنگه دریایی این کشور پایان دهد.

به گزارش راهبرد معاصر پایگاه خبری «متابعات» نوشت: شورای به اصطلاح رهبری ریاست جمهوری یمن امروز (یکشنبه) جزئیات توافق محرمانه ریاض و پکن را که به همت «رشاد محمد العلیمی» رئیس این شورا منعقد شده است فاش کرد.

بر اساس این گزارش، اقدام عربستان خشم ابوظبی را برانگیخته است و موجب خواهد شد تا ائتلاف عربی در جنگ علیه مردم مظلوم یمن به سمت فروپاشی پیش رود.

منابعی در وزارت حمل و نقل شورای یاد شده گفتند که این توافق خواستار جایگزین کردن بندر عدن با جیزان به عنوان بخشی از خط کشتیرانی دریایی جدید در سراسر جهان است که توسط چین تحت عنوان «کمربند و جاده» رهبری می‌شود.

این منابع با اشاره به اینکه العلیمی در دیدار با رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و چین در ریاض همت کرد تا این توافق حاصل شود، اظهار داشت: العلیمی به طرف چینی اطلاع داده است که شورای رهبری ریاست جمهوری یمن از درآمدهای بندر عدن بهره‌مند نمی‌شود و درآمدهای آن به نفع کسانی است که او در اشاره به گروه‌های انتقالی به عنوان «شبه نظامیان» توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری متابعات یمن، عربستان سعودی به عنوان بخشی از یک سری توافقنامه یک قرارداد رسمی با چین امضا کرده بود که شامل قرار دادن بندر منطقه‌ای جیزان در نقشه «کمربند و جاده» است.

این اقدام بندر عدن را از امتیاز ویژه‌اش در خط ناوبری که امارات به دنبال تغییر جهت کشتیرانی دریایی به سمت بنادر خود بوده است، محروم می‌کند، در حالیکه طرح عربستان با دور کردن کشتیرانی از امارات به این جاه طلبی پایان می‌دهد.

به نوشته این رسانه یمنی، امارات به همین دلیل اجلاس سران کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس با رئیس جمهور چین در عربستان سعودی را تحریم کرد و تیمی را به ریاض اعزام کرد در بین بقیه نمایندگان کشورهای عربی و خلیج فارس در پایین‌ترین سطح قرار داشت و به دنبال آن بحث‌های رسانه‌ای بین دو طرف صورت گرفت.

ناظران سیاسی معتقدند که به رغم توافق عربستان و امارات از زمان آغاز جنگ علیه یمن برای از کار انداختن بندر عدن، هر یک از آن‌ها به فکر استفاده خود از این بندر است.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز جنگ علیه یمن، عربستان سعودی به رغم اینکه نیروهایش از سال ۲۰۱۶ این شهر را کنترل می‌کنند، سعی کرده است تمام کشتی‌ها از جمله کشتی‌های حامل کالا را به جای عدن به بندر جیزان هدایت کند.

پایگاه خبری «متابعات» در مطلب دیگری از افزایش اقدامات عربستان برای پایان دادن به نفوذ امارات بر مهم‌ترین تنگه دریایی یمن از امروز (یکشنبه) خبر داد و نوشت: حملات دریایی به کشتی‌ها در منطقه تحت کنترل گروه‌های مورد حمایت ابوظبی در باب المندب افزایش یافته است.

این پایگاه خبری به نقل از منابع دیپلماتیک اضافه کرد که عربستان سعودی در اجلاسی که در ریاض با حضور رئیس جمهور چین برگزار شد درباره ایجاد یک ائتلاف نظامی جدید برای تامین امنیت دریانوردی در باب المندب با رئیس جمهور چین گفت و گو کرد.

عربستان سعودی پیشنهاد کرد که این ائتلاف شامل مصر، اردن و کشورهای آفریقایی هم مرز با باب المندب به رهبری چین باشد.

همچنین تامین امنیت منطقه دریایی از باب المندب تا کانال سوئز نیز در حاشیه دیدار رئیس جمهور چین با العلیمی رئیس شورای به اصطلاح رهبری ریاست جمهوری یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

متابعات اضافه کرد که عربستان سعودی از طریق ائتلاف خود با چین در این منطقه استراتژیک، به دنبال تامین خطوط تامین نفت برای خود است به ویژه اینکه نیرویی که آمریکا تاسیس کرده و وظایف خود را بر اساس استقرار پهپادها و کشتی‌ها بر عهده گرفته، تنها هدفش مقابله با نفوذ چین در منطقه و حفظ صادرات نفت عربستان بر اساس استراتژی نفت در برابر حفاظت است.

این رسانه یمنی پیش بینی کرد که این اقدامات جدید یک درگیری بین المللی را در مهم‌ترین بندر دریایی جهان آغاز می‌کند.

بر این اساس در صورت موفقیت طرح عربستان، جاه طلبی امارات که حضور خود را در مناطق یمن مشرف به باب المندب به ویژه جزیره میون خصوصا با توجه به شکست گروه‌های وابسته به ابوظبی در تامین امنیت آن منطقه و گفت و گو با انگلیس در مورد حمله جدیدی در نزدیکی جزیره میون که امارات از آن به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کند، پایان می‌یابد.

جزیره میّون یا جزیره «پریم» در ورودی‌های دومین نقطه استراتژیک مهم جهان قرار دارد. این جزیره متعلق به یمن و مساحت آن ۱۳ کیلومتر مربع است که بر اساس آمار سرشماری یمن مربوط به سال ۲۰۰۴، تعداد اهالی آن ۲۲۱ نفر بوده است. قدرتهای جهانی مکان استراتژیک این جزیره را صدها سال است که به رسمیت شناخته‌اند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتارها هزاران نفر و تخریب زیرساخت های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد اما با اینحال به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت و مجددا به خاطر زیاده خواهی های ائتلاف متجاوزگر یمن و بر آورده نکردن خواسته های مشروع مردم این کشور تمدید نشد./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: