صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 18
کد خبر: ۱۶۴۳۳۹

یمن:دزدی دریایی ائتلاف سعودی ادامه دارد

«عصام المتوکل» سخنگوی شرکت نفت یمن، عصر امروز (یکشنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه «المسیره» بیان کرد که به‌رغم اعلام آتش‌بس در یمن، همچنان دزدی دریایی ائتلاف سعودی ادامه دارد.

به گزارش راهبرد معاصر عصام المتوکل در این باره گفت: «توقیف کشتی‌های سوخت تداوم دزدی دریایی است؛ این دزدی دریایی با وجود آتش‌بس هنوز متوقف نشده است.»

سخنگوی شرکت نفت یمن اضافه کرد: «سازمان ملل برای دزدی دریایی کشتی‌های سوخت پوشش [حمایتی] ایجاد می‌کند. توقیف کشتی‌های سوختی منجر به جریمه کشتی‌های توقیفی می‌شود که این مساله، [معیشت] شهروندان [یمنی] را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.»

المتوکل ادامه داد: «زیرساخت‌های یمن برای ذخیره سازی مقادیر موردنیاز سوخت کافی نیست؛ از‌ این‌ رو وضعیت عرضه با توقیف کشتی‌های نفتی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.»

او در ادامه خواستار ورود کشتی‌های حامل سوخت به بندر الحدیده یمن شد و ائتلاف سعودی و سازمان ملل را مسئول تداوم دزدی‌ دریایی و تبعات آن دانست.

سخنگوی شرکت نفت یمن در پایان از سازمان ملل متحد خواست که بی‌طرفانه به دزدی‌های دریایی ائتلاف سعودی رسیدگی کند.

شرکت نفت یمن چند روز پیش اعلام کرده بود که ائتلاف سعودی ۴ کشتی حامل سوخت را که در راه بندر الحدیده یمن بودند، توقیف کرده است. صنعاء تأکید کرده بود به‌رغم آنکه این کشتی‌های برای ورود به یمن از سازمان ملل مجوز دریافت کرده بودند، اما ائتلاف سعودی آن‌ها را توقیف کرد.

سازمان ملل در جیبوتی مقری برای اجرای مکانیسم «راستی آزمایی و بازرسی سازمان ملل» موسوم به (UNVIM) دارد؛ این مکانیسم برای بازرسی و اطمینان حاصل کردن از محموله‌ کشتی‌هایی است به مقصد بندرهای تحت کنترل صنعاء در یمن در حرکت هستند.

با آنکه سازمان ملل کشتی‌های حامل سوخت به مقصد یمن را مورد بازرسی قرار می‌دهد، اما ائتلاف سعودی کشتی‌های مذکور را توقیف می‌کند و به آن‌ها اجازه عبور به بندر الحدیده را نمی‌دهد آن هم در شرایطی که مردم یمن در شرایط محاصره به‌شدت به محموله‌های سوختی این کشتی‌ها نیازمند هستند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: