صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 20
کد خبر: ۱۶۴۶۹۱

مخالفت چین با تعامل رسمی اتحادیه اروپا و تایوان

سفر یک کمیته از اتحادیه اروپا به تایوان علی‌رغم هشدارهای مکرر چین درباره تعاملات رسمی مستقیم با این جزیره، عصبانیت پکن را در پی داشت.

به گزارش راهبرد معاصر «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) ضمن تاکید بر مخالفت پکن با تعامل رسمی اتحادیه اروپا و تایوان، از بروکسل خواست تا در این موضوع محتاط باشد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، مائو طی نشست خبری گفت: «فقط یک چین در جهان وجود دارد، تایوان هم بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو جمهوری خلق چین است و اصل چین واحد، اجماع عمومی جامعه جهانی و هنجار اساسی شناخته شده روابط بین‌الملل و همچنین مبنای سیاسی روابط بین چین و اتحادیه اروپا است».

وی همچنین افزود: «پارلمان اروپا به عنوان یک نهاد رسمی اتحادیه اروپا باید از اصل چین واحد تبعیت کند. چین به شدت با هر گونه ارتباط رسمی بین اتحادیه اروپا و تایوان مخالف است و از اتحادیه اروپا می‌خواهد که صادقانه از اصل چین واحد پیروی کند و مراقب گفتار و کردار نسبت به موضوع تایوان باشد».

پیش از این، کمیته تجارت بین‌الملل پارلمان اروپا اعلام کرده بود که هیأتی به سرپرستی «آنا آسیماکوپولو» عضو پارلمان اروپا به تایوان می‌رود تا در مورد همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری گفتگو کند.

طبق این گزارش، وزارت امور خارجه تایوان نیز گفت که این هیأت اروپایی روز دوشنبه برای یک سفر چهار روزه وارد این جزیره شده است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: