صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۰۱ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 22
کد خبر: ۱۶۴۹۹۸

تعلیق انتقال مالکیت ۲ جزیره راهبردی مصر به عربستان

مصر اعلام کرد انتقال مالکیت جزایر راهبردی «تیران» و «صنافیر» به عربستان را تعلیق کرد.

به گزارش راهبرد معاصر برخلاف توافق قبلی رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و مصر برای انتقال مالکیت دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به ریاض، منابع آگاه خبر دادند که مصر امروز (پنجشنبه) اجرای این توافق را با مطرح کردن ملاحظاتی تعلیق کرده است.

به گزارش وبگاه آمریکایی آکسیوس، دو مقام صهیونیست و یک منبع آمریکایی که اشاره‌ای به نام آن‌ها نشده، خبر دادند که مصر در هفته‌های گذشته ملاحظاتی از جمله نصب دوربین و خروج نیرو‌های چند ملیتی را در ارتباط با بند‌های توافق مطرح کرده است.

طبق این گزارش، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هفته گذشته، با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر که برای شرکت در اجلاس سران آمریکا و آفریقا در واشنگتن حضور داشت، دیدار و مسئله انتقال مالکیت جزایر را مطرح و بیان کرده که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواستار اجرای این توافق است.

به اعتقاد این دو مقام صهیونیست، علت این اقدام مصر پاره‌ای از مسائل دوجانبه میان واشنگتن و قاهره از جمله کمک‌های نظامی آمریکاست که به حالت تعلیق در آمده است. دولت بایدن تاکنون دو بار کمک‌های نظامی سالانه به مصر را به ادعای نگرانی درباره مسائل حقوق بشری به حالت تعلیق درآورده است.

پارلمان مصر در ژوئن سال ۲۰۱۷ و دادگاه عالی این کشور در مارس سال ۲۰۱۸ با انتقال مالکیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان موافقت کردند؛ اما این توافق به علت معاهده موسوم به «صلح اسرائیل و مصر» در سال ۱۹۷۹ نیازمند موافقت رژیم صهیونیستی نیز بود.

گفته می‌شود که با انتقال مالکیت این دو جزیره به عربستان، گام‌های اولیه و عملی عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو آغاز خواهد شد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: